Wednesday, July 8, 2020

Kisah meja komputer kerja PKP

Kisah meja komputer aku. Sebenarnya, sebelum ni aku tak ada meja komputer dalam bilik. Satunya, sebab aku rasa macam dah sempit bilik ni. Lagi satu, sebab macam tak ada keperluan. Aku memang jarang online menggunakan laptop kat rumah, melainkan sebab terpaksa. 😅 Selalunya aku akan guna handphone, hatta nak update blog sekalipun ( acah macam blogger la sangat. 😏)

Tapi sejak bermulanya MCO, maka aku pun mula la perlu bekerja dari rumah (Work From Home , WFH, bukan WTH). Maknanya, bila aku tak ada meja komputer, menjadi satu masalah untuk aku. Nak guna meja makan, tak sesuai. Nak buat kerja kt ruang tamu, tak boleh sebab anak-anak sedara aku ada dan akan kacau aku. Makanya aku hanya boleh buat kerja kalau dalam bilik je. Huhu.



Ni lah meja komputer pertama aku masa MCO. Lepas je habis waktu bekerja, pinggang aku akan rasa sakit tahap nak patah. Mana taknya, langsung tak ergonomik. Duduk bersila, badan membongkok. Kalau tak pun, aku akan meniarap sambil tongkat badan pakai siku. Memang langsung tak boleh nak fokus buat kerja, sebab selalu tergolek nak betulkan pinngang. Kalau lepas tergolek, boleh faham la aku buat apa lepas tu. 

Lepas tu aku upgrade sikit, guna meja kat ruang tamu. Kat situ ada meja makan. Tapi memang berisiko tinggi, sebab anak dan anak sedara aku suka main kat ruang tamu tu. Pantang laptop aku kena tinggal, lepas tu aku jadi tarzan sebab laptop aku dah kena kacau. Haha. Memang tak boleh jadi la aku nak buat kerja.

Tinggalkan kejap untuk ambil air kat dapur je ni, dah ada assistant 😅
.
Tahap ke 3, aku upgrade tempat letak tuala/sejadah aku jadi meja. Ada kayu pintu gobok yang dah rosak, aku guna untuk jadikan 'meja'. Bergoyang-goyag macam tak stabil, jadi aku ikat la tapak tempat letak sejadah tu ke tingkap. 

Warna brown tempat letak laptop tu, pintu gobok yang dah tak guna. Kakinya tu tempat letak sejadah. Asalkan boleh guna 😆


Makin lama, aku rasa makin serabut. Bilik nampak tak kemas dan rasa komputer aku tak selamat. Pulak lepas abg Fairuz bg docking utk laptop da tak ada tempat nak letak, terus aku rasa nak cari meja komputer yang proper sikit. 

07.07.2020, hari Sale. Aku bukak Lazada, dan teringat nak beli meja komputer. Mujur ada yang aku berkenan, terus aku beli. Hahaha. Memang aku puas hati dengan meja tu. Walaupun macam agak ringan la untuk sebuah meja komputer, tapi secara keseluruhannya aku bagi 5bintang dari 5 bintang.😉😁. Nanti next entry (disini) aku akan cerita lebih detail pasal meja baru aku ni.

No comments:

Post a Comment