Sunday, July 19, 2020

Kenapa The King, Eternal Monarch ni boleh dapat low rating??

Gambar: ehsan google (Asian Wiki)


Ini adalah ayat tanya, bukan ayat penyata. Haha. Nampak macam tak puas hatikan? Tapi aku rasa, aku tahu kenapa rating dia boleh rendah kat Korea sana. Satunya, sebab bertembung dengan cerita World of the Married, cerita asam garam kehidupan manusia bekeluarga, ditambah dengan kehadiran perempuan simpanan merangkap perampas dan juga suami tak guna. Nampak lebih menarik dari cerita dua dunia yang menyebabkan penonton terpaksa berfikir secara kritis untuk faham jalan cerita. 

Cerita the King, Eternal Monarch ni dah tarik perhatian aku bila baru keluar teaser. Sebabnya? ada Lee Min Ho 😍. (Eh, jangan salah faham. Encik Fairuz tetap raja dalam hati ye 😘). Cerita ni adalah cerita pertama dia lepas discharge dari compulsary military training. Memang dinantikan lah. 

Berbalik semula kepada cerita The King, Eternal Monarch ni, cerita ni bukanlah cerita biasa anak orang kaya yang kena kahwin  dengan pilihan keluarga dan kena ambil alih perniagaan, tapi jatuh hati pada gadis kampung. Bukan begitu. Cerita ni pasal dua dunia yang berbeza, satu adalah Republik of Korea, lagi satu adalah Kingdom of Corea. Luaran nampak sama, tapi berbeza. Dalam dua dunia ni, ada muka yang sama, tapi nama lain. 

Cerita ni berkisarkan tentang seruling yang bernama Manpansikjeok, seruling yang menjadi kunci kepada dunia lain ni. Seruling ni hanya dipunya oleh raja, oleh itulah sebabnya kenapa penjahat dalam cerita ni (bapa suadara hero), beria membunuh orang demi nak kuasai seruling ajaib ni, sebab nak hidup dalam keadaan tak tua. Seruling ni dianggap merbahaya kalau jatuh ke tangan penjahat, sebab boleh jadi senjata untuk menguasai dunia!

Cerita ni agak berat. Sebabnya. dimensi dunia dalam cerita ni berubah-rubah. Sekejap kat Korea, sekejap kat Corea. Penonton kena sentiasa peka, tak boleh lalai, dan minda kena sentiasa aktif berfikir kalau nak menonton, sebab walaupun kau tengok drama je, tapi kepala kena berfikir untuk cantum jalan cerita dan plot, sama macam puzzle 😅. Cerita ni tak boleh skip, sebab setiap episod tu sentiasa bercantum dan bergabung. Dah pun drama ni macam puzzle, mana lengkap puzzle kalau hilang sekeping, kan?

Barisan pelakon dalam cerita ni memang hebat. Setiap pelakon berjaya bawak watak masing-masing, dan tak nampak kaku/kekok. Lebih-lebih lagi Woo Do Hwan, yang kena bawak 2 watak berbeza, Jo Yeong yang sangat berkarisma dan smart, dan Eun Sob yang sengal-sengal ubi perangainya. Watak ni memang sangat kontra antara satu sama lain, jadi aku kagum dengan kehebatan dia bawak watak ni. 

Oleh itu, kalau sesiapa yang suka cerita yang bukan cliche, jalan cerita penuh dengan pertanyaan, yang suka aksi ( ada babak gaduh-gaduh), cerita yang kena sentiasa berfikir, boleh la tengok cerita ni. Kalau untuk orang yang bukan disebut diatas, baik jangan tengok, sebab confirm kau tak faham. 😂.Untuk drama ni, aku bagi rating 12/10 ( 2 markah extra sebab Lee Min Ho handsome sangat dalam cerita ni 😋)


No comments:

Post a Comment