Tuesday, July 21, 2020

Beli eBook dari Shopee

Sebenarnya, aku ni macam agak tertinggal kapal πŸ˜…. Baru aku tahu, boleh beli ebook dari Shopee, dan harga memang murah😍. Sebelum ni kalau aku nak cari ebook, aku kena cari kat Google, atau aku cari bahan bacaan dari Facebook. Pernah juga aku cari eBook luar negara, harga mamca agak mampu tengok, sebab tak berbaloi nak beli untuk bahan bacaan bukan fizikal (atau ak je tak jumpa kat mana yang murah πŸ˜“). Memang agak tak best, sebab kena ada internet baru boleh baca. Jadi beberapa minggu yang lepas, kawan aku ada share pasal ada orang jual ebook kat Shopee, dan barulah aku tahu, sebenarnya wujud eBook seller kat Malaysia, dan jauh lagi murah. 

Macam-macam ada

Ada macam-macam buku yang dijual. Buku Harry potter series pun ada 😱. Tapi untuk beli kt Shopee ni, pastikan kita dah tahu apa tajuk/ buku/ penulis yang kita nak cari. Sebab lagi mudah. Kalau kita pun tak tahu nak beli yang mana, dan cuma scroll dari situ je, nescaya tak beli sebab tak tahu nak beli yang mana πŸ˜†. Cara pembelian memang la mudah kan. Harga pun tak lebih dari RM3, jadi memang agak bernafsu la bila membeli tu. Beli je dulu, baca kemudian cerita πŸ˜™.

Lama dah cari. Mudah untuk jadi rujukan.

Tetiba ada buku coding. Dah kenapa aku beli? Sebab konon nak design web sendiri 😎


Cara penghantaran pun mudah. Bila kita dah confirm beli, Shopee akan notify seller, seller akan DM kita, minta alamat email. Kemudian, seller akan email eBook tu pada kita. Mudah, semudah ABC. Download file pub ( utk Apple product) atau pdf, lepas tu boleh la mula membaca seperti biasa. Kalau ikut pengalaman aku, tak sampai sehari pun dah dapat semua ebook. 

Oleh itu, kepada sesiapa yang nak mencuba, boleh la cuba. Carilah buku yang kita berkenan. Boleh la gak isi masa lapang, boleh tambah pengetahuam. Membaca itu amalan mulia. πŸ‘πŸ‘

No comments:

Post a Comment