Thursday, October 11, 2018

Perancangan keluarga: Cucuk Depo

Biasanya, lepas je bersalin, dalam wad sblm keluar, pasti doktor akan tanya, apa kaedah perancangan keluarga yg kita akan ambil. Kalau kita jawab nantilah dulu atau nanti tanya suami, atau nanti saya fikir, atau nak merancang sendiri, pasti doktor akan kerutkan muka. Hmmmm. Boleh percaya ke? 

Aku sendiri bg jawapan nak merancang sendiri lepas bersalinkan Sulaiman. memang berjaya, tp utk 10 bulan je la, sebab lepas tu aku berjaya pregnant Aminah. Hahaha. Agak rapat jarak tu, lagi pulak dgn sejarah aku tumpah darah lepas bersalinkan Sulaiman, pendarahan awal kehamilan sampai kena masuk wad, memang agak tebal la telinga aku dengar bebelan doktor. Tak apa la, demi kesihatan kita sendiri dgn anak kita juga. Sendiri cari pasal, sendiri la kena tanggung. 

Jadinya, lepas aku mendapat pengalaman yg agak menyakitkan lepas bersalin Aminah, dimana uri lekat dan aku tumpah darah, jadi aku ambil keputusan utk tak merancang sendiri. Bukan tak percaya pd diri sendiri, tapi aku belajar dari kesilapan. Lepas berbincang dgn abg Fairuz, aku ambil keputusan utk gunakan kaedah depo injection. Masa checkup Aminah utk umur sebulan, aku selamat dicucuk di punggung. Adui, memang sakit sampai 2 3 hari bisanya tak hilang. Tapi bila utk kali ke 2 dan seterusnya, rasa saakit tu dah hilang da. Hehe. 

Kenapa aku pilih inject depo?
1. Sebab kena bayar rm1 je
2. Mudah. Hanya ambil suntikan 12 minggu sekali
3. Tak perlu fikir pasal terlupa makan ubat. (Yg ni memang antara sebab utama kenapa aku tak ambil kaedah pil perancang, sebab aku jenis pelupa.)

Tapi yg pasti, setiap ubat pasti akan ada effectnya pd setiap org. Ini effect pd aku:

1. Keluar blood spotting utk 4 bulan pertama. 
Tak keluar byk, tp sikit shj. Hanya perlu pakai pantyliner. Bila tanya nurse, dia jwab yg ni normal utk org yg ambil inject depo. Perlu solat mcm biasa, sebab ia dikira sebagai darah penyakit, bukan darah haid. 

2. Tak keluar haid.
Lepas habis fasaa spotted tu, memang aku bersih. Sampai la sekarang anak pun dah nk masuk 9 bulan, memang tak ada haid, sampai la aku dermakan semua pad aku pd kakak dgn adik aku. Hahaha.  Bila aku tanya doktor, dia ckp benda tu adalah nornal, sbb tak ada berlaku ovulasi dan injct depo tu berjaya. 

3. Berat badan mudah turun
Berbanding masa mengandungkan Sulaiman, aku perlukan antara 7-10 bulan utk dptkan berat aku sekarang. Tapi lepas inject depo, hanya 2 bulan je aku dah kembali kpd berat sekarang. Hmm. Agak cepat. 

4. Mood swing, PMS, perut cramp, sakit kepala.
Yg ni hanya terjadi pd hari pertama selepas injection. Lepas tu dah tak rasa apa-apa dah. 

Setakat ni, itu je simptom yg aku alami. Yg lain tu mcm tak ada. Tapi kena ingat, lain org mungkin lain tindakbalas tubuh terhadap hormon tambahan ni.  Kena dapatkan nasihat doktor sebelum nak ambil apa jua keadah perancangan keluarga. 


10 comments:

  1. benda ni kena ada ilmu.. silap rancang lain jadinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. benda ni saya dah berbincang dgn doktor dan keluarga. Mereka sokong mana yg terbaik utk saya. Setiap org ada pengalaman mengandung dan bersalin masing-masing. Tak perlu nk menjadi hakim utk pilihan org lain.

      Delete
  2. So darah yg keluar selepas cucuk depo dikira. buka haid kan.saya suci nifas hari 52 n time tu ambil suntikan.hari 59 sampailah sekarang hari 67 ada darah keluar sepanjag masa

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan. Kena faham maksud darah haid. Darah yg dah lebih dr 14 hari dah dikira darah istihadah. utk lebih kepastian, boleh rujuk dgn agamawan yg lebih arif tentang hal ni.

      Delete
  3. Assalamualaikum akak,selepas cucuk depo nifas saya berhenti seminggu. Then datang balik sampai 3/8. Berhenti sekejab datang balik. On off je. Takutlah, memang normal eh sporting? Dia taklah banyak macam haid tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. sy pernah tanya doktor pasal perkara ni. doktor kata, utk beberapa ketika, mmg ada spotting. dan spotting adalah perkara normal utk org yg ambil depo.klau tak selesa, boleh dapatkan nasihat doktor.

      Delete
  4. pegalaman sya masa ambik suntikan depo, pernah keluar drh 15hari++ gitu msa cucuk pertama..pastu ambik suntikan kedua rsa berdebar2,sakit kepala,rsa mual2 drh haid pun onn off. suntikan ke3 sy x ambik suda terus stop. ingat da berhenti haid kembali normal 4bulan sy tggu haid saya x ad. ingatkan pregnant tp cek negetif juga,sbb biarpun dah henti suntikan sy dan suami merancang sendiri tu pasal hati kuat mengatakan x pregnant.hahaha... sepa2 nak ambik suntikan depo tu kena fikir dlu la,kesan dy agak lama untuk tggu horman kita kembali normal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dapatkan segala maklumat sebelum ambil depo. kena tahu apakah side effect yang bakal dihadapi, sebab ia melibatkan hormon dalam badan. Kena tahu setiap orang takkan sama effectnya.

      Delete
  5. Dalam tempoh istihadah tu boleh ke x bersama dengan suami

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ikutkan rujukan dari ustaz, boleh. Tapi untuk lebih mendalam, ada baiknya rujuk pada yang ahli.

      Delete