Thursday, November 11, 2021

Pam susu tak boleh on, kena hantar servis

 Kalau dari tajuk, benda ni adalah benda yang menyeramkan bagi ibu menyusu yang bekerja. Pam rosak la dalam erti kata lainnya. Boleh panik dibuatnya. Mana taknya, dengan pam susu tu la kita ni boleh buat stock susu anak. Bukan tak boleh nak perah manual, tapi aku sebagai ibu yang bekerja, agak tak convenient untuk aku tinggalkan meja kerja selama 20 minit. Selalunya aku memaang pam susu kat meja kerja je, sambil pam, sambil tangan buat kerja. 

Hari tu agak huru hara, dari datang opis aku pergi production. Aku tak perasan masa aku guna pam tu. bateri tinggal 1 bar. Tengah pam, tetiba pam stop. Suction tak ada. Aku dah mula panik, sebab tu adalah sesi pertama aku, pukul 10.00pg. Tak sampai 5 minit pun. Alamak, macam mana ni? Aku pun cas la pam tu sampai full, jam pun dah pukul 12, tapi tetap tak boleh on. Ah, sudah.. Aku dah mula tak selesa sebab susu tak pam lagi.

Tak boleh hidup 😭

Nasib baik hari tu aku kerja half day je,s sebab nak balik Melaka. Sampai je rumah, terus aku guna milk collecotr. ALhamdulillah, lega sikit walaupun tak la kosong 100% macam guna pam susu. Aku cuba lagi on pam, tetap tak boleh. Akhirnya aku putuskan nak singgah kedai Pump On the Go masa perjalanan nak balik Melaka nanti. 

Penyelamat

Bila kat kedai, pekerja tu tanya la apa masalah. Sebab pam aku tu baru beli dalam 3 bulan je, jadi masih dalam warranty. Jadi, aku kena la hantar pam aku tu untuk servis. Sebenarnya kita ada pilihan, sama ada kita nak hantar sendiri atau kita nak mintak pihak kedai yang hantarkan. Tapi kalau pihak kedai yang hantarkan, agak lambat sikit la, sebab dia akan kumpul pam-pam lain, dah dihantar sekaligus. Untuk ni, aku perlu bayar RM10 untuk cas penghantaran. 

Untuk claim warranty, benda yang penting adalah resit beli & kad warranty. Isi siap-siap semua. Lepas tu nanti kena isi borang. Selain tu, dalam masa aku tak ada pam ni, Pump On The Go akan bagi pinjam pam dia. Disbabkan aku pernah pakai Autumnz Passion, jadi dia akan pinjamkan pam ni pada aku selama pam Lacte aku kat pusat servis. Aku kena bayar deposit RM50, dan akan dipulangkan bila aku pulangkan pam pinjam ni semula. 



Aku hantar pam tu, 21/10/2021, dan 29/10/2021, aku dapat panggilan pam aku dah siap. Masa aku ambil pam tu, pekerja kedai ada pesan, pastikan jangan sampai bateri betul-betul flat, kalau tak terpaksa hantar servis, dan kena reset semula bateri. Huhu. My Bad. Kelam kabut sangat. 

Ni Service form yg dikeluarkan pengedar Pam Lacte Omnia Pro. Lepas ni kalau rosak lagi, boleh call no yang tertera, atau boleh hantar ke alamat tu.

Jadi sekarang ni, aku memang akan pastikan aku cas pam ikut yang disarankan, bila satu bar terus pam. Seram pulak bila mikir yang aku tak ada spare pam. Pengajarannya, pastikan ada la simpan satu pam spare, yg brand real bubbe rm35 satu tu pun cukup lah, asalkan boleh guna waktu terdesak. Jauh lagi perjalanan BF aku kali ni, baru 4 bulan, ada lagi berbaki setahun 8 bulan lagi. Semoga aku berjaya!

1 comment:

  1. Mujurlah masih ada warranty kalau tak, susah juga kan.

    ReplyDelete