Wednesday, April 8, 2020

PKP: Perintah Kawalan Perjalanan

Kes Covid-19 dah memasuki fasa yang agak membimbangkan. Kes semakin meningkat, kematian semakin meningkat. Jika tiada langkah pencegahan diambil, memang akan sebabkan pertambahan kes semakin tak terkawal. 

Jika kita lihat, kes di Itali semakin meningkat dan semakin tak terkawal. Sampaikan kerajaan di sana (eg: hospital) terpaksa memilih siapa yg mereka nak selamatkan. Teruk bukan? 

Bila kerajaan kita dah mula nampak trend yg membimbangkan seperti Itali di negara kita, satu langkah drastik yg dipanggil Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) atau Movement Control Order (MCO) telah dilaksanakan. Waktu ni, semua orang dikehendaki dudukk je rumah. Hanya org yg tertakluk kepada industri yg berkeperluan ( perubatan, perbankan, makanan dan lain-lain) yang dibenarkan beroperasi. Sekatan jalan semakin dipertingkatkan.

Tapi yang aku pelik, kenapa ada segelintir rakyat malaysia yang tak faham tahap betapa kronik & kritikalnya Covid-19 ni? Depan rumah aku ni, boleh dikira jalan utama dalam kawasan kampung aku ni. Sepanjang masa kenderaan lalu lalang. Macam tak PKP aku tengoknya. Apa mereka ni masih tak faham ke maksud PKP?

Kalau keluar sebab keperluan, tak apa lah. Tapi yang bawak motor ambil angin petang-petang tu dah kenapa? Siap bawak anak makan angin. Eiiiiiii.. Aku yang angin menengoknya. Geram pun ada.

Aku memang agak geram dengan org yg langgar PKP ni. Kalau kes semakin meningkat, berapa lama lagi kita nk kena ada PKP ni? Sebulan? Dua bulan? Untuk orang bekerja kerajaan atau pun meraka yg boleh bekerja dari rumah, aku rasa tak ada masalah sebab kewangan tak terjejas. Tapi untuk orang yg bekerja hari? Yg kerjanya melibatkan keuntungan atas perbelanjaan orang lain? Memang sangat terasa. Perit betul kerja kais pagi makan pagi.

Aku bukan nak prejudis atau nak bersangka buruk. Tapi pada aku, orang yg langgar PKP tanpa sebab ni, jenis orang yang gaji tiap bulan masuk walau tak kerja, lepas tu anak beranak semua duduk satu rumah. Jadi bila terjadi benda mcm ni, seolah macam waktu cuti-cuti Malaysia la kan? Sebab tu tak boleh nk berfikir macam org yg terjejas PKP ni. Geram pulak bila org yg terjejas ni bersusah payah nk patuhi PKP, sebab taknak PKP ni bersambung, tapi geng-geng tenuk ni sedap-sedap je langgar, sbb rasa kebal.

Kenapa tak ada empati pada orang lain?

Apa mereka ni memang dah biasa hidup pentingkan diri sendiri? Jangan nak cakap sebab tak tahu, memang aku sental sorang-sorang. Kerajaan dah puas bagi penerangan, bagi announcement kat TV, radio, socmed. Dah puas PM tu bagi ucapan suruh duduk rumah, pun mantul gak tak faham. Ada yang aku baca, siap pergi membeli belah satu keluarga. Apa kau ni baru keluar gua??

Entahlah. Tak faham aku. Geram dan menyesal.

** Masih terperap kat rumah sambil bekerja. Tak mudahh, tapi diusahakan. Nak menangis pun ada. Pulak suami sorang-sorang kt KL tu, tak boleh nak balik.;(**

No comments:

Post a Comment