Saturday, April 11, 2020

Berbelanja di musim PKP

Musim PKP ni, bermakna kita semua terpaksa lakukan aktiviti rutin secara limited. Bukan senang, pulak kalau macam aku ni, memang orang yang terpaksa keluar belanja barang dapur & barang basah untuk seisi rumah aku ( 6 dewasa, 5 kanak-kanak), bukan boleh beli sikit-sikit. 

Untuk belanja barang dapur ni, aku akan pergi Kipmall Tampoi. Aku memang dari dulu kurang nak pakai troli yang disediakan kat Kipmall tu. Sebab apa? Selakunya susah nak dapat,sebab troli terhad, trolinya tayar gila, troli jem, troli kotor, eh macam-macam lagi la. Oleh itu, aku akan bawak je troli pasar aku sendiri, yang kecik comel tu. Biasanya aku pergi 2 trip. Trip pertama, aku akan masuk pasaraya Hwa Thai, beli bawang, kentang, semua barang kering. Lepas settle beli semua ni, aku akan hantar barang ke kereta, lepas tu 2nd trip, aku akan beli barang basah. Jadi, masa aku beli barang kering tu, tak ada lah kotor nnt. 

Tapi bila PKP ni, aku tak boleh buat mcm ni, sebab nak masuk kena beratur. Takkan aku nak beratur 2 kali kan? Lepas tu, pulak aku sampai lewat, dlm pukul 11.45pg, dan pasar basah tutup pukul 1.00ptg (aku baru tahu bila sampai Kipmall). Oh, semua pengunjung wajib pakai facemask kalau nak masuk. Kalau tak, tak dibenarkan masuk. Sebelum masuk ni, akan ada petugas yg cek suhu dan sembur hand sanitizer. 

Lepas je masuk dalam, aku terus pergi barang basah. Memang punyalah melilau sana sini, sepantas kilat. Beli apa yang nampak kat mata, asalkan cukup stok untuk seminggu. Lepas tu, aku terus pergi HwaThai. Aku tinggalkan troli kecik aku kat kaunter, terus masuk dalam. Pulak bakul Hwa Thai habis, nasib baik aku tergerak hati nak bawak shopping beg aku. Jadi, semua barang ni aku masukkan dlm beg shopping ni, mudah sikit. Sangkut beg kat bahu, boleh la aku berjalan sepantas kilat. Hahaha. 

Berpeluh dibuatnya. Satu beg kat bahu kiri, saatu beg bahu kanan, tangan kiri bimbit apa yang boleh ( aku bimbit pampers anak dgn beberapa barang), tangan kanan guna untuk ambiil barang.
Memang tak adanya aku take my own sweet time kan. Selalunya sempat la beli takoyaki, beli air la, beli jajan la. Tapi ni, tak ada. Aku pergi tuju tempat yg aku nak, lepas tu terus balik.

Barang yang dibeli
Sampai je rumah, aku terus mandi. Lepas tu, aku terus simpan barang untuk anak kt tempat yg memang aku takkan sentuh lebih dari 4 hari. Untuk barang yang lain, aku cuci dulu, lepas tu baru simpan. 

Nampak agak susah waktu ni. Langkah berjaga kena ambik. Semoga semua ni cepatlah berakhir. 

No comments:

Post a Comment