Wednesday, April 22, 2020

Pam susu real bubee

Pam susu merupakan benda yang agak essential untuk mak-mak menyusu yang bekerja. Iye la, anak tak ada dengan kita, tapi dalam masa yang sama, kita nak anak kita cukup susu badan. Jadi, salah satu cara nak kumpul susu selain dari nak perah secara manual pakai tangan, adalah dengan guna pam susu.

Pam susu ni, kalau untuk yang ada bajet lebih, baguslah beli yang heavy duty, macam brand Madela, Spectra. Tapi untuk orang yang tak berapa mampu, takkan tak boleh nak pam susu kan? Asalkan ada usaha, pasti ada jalan. Haha.

Kotak real Bubee. Abaikan tangan gebu tu. Hahaha.
Pam susu real bubee ni antara pam susu mampu milik. Pam susu ni tak la heavy duty. Bermakna, kalau kau pam susu sehari lebih dari 3 kali, pam susu ni tak la panjang umurnya. Untuk aku yang dah 3 tahun menyusu badan & pam, dah 2 kali jugak aku tukar pam susu real bubee ni. Sehari aku pam minimum 4 kali, memang agak lasak untuk pam murah macam ni. Harga pun tak sampai RM50. Aku beli kat Lazada, baru RM27 ( Masa tu ada promotion). Nak letak dalam claim LHDN pun rasa serba salah. Hahaha. 

Corong dia pendek je, senang nak selit-selit buat handsfree.
Pam ni kecik, ringan, senang nak bawak ke mana-mana. Corong dia pun agak pendek, jadi untuk selit dalam bra dan jadikan handsfree pun senang. Aku jenis pam susu dekat meja opis dan setiap kali drive balik rumah, jadi tak la susah sangat. Tak perlu la aku nak keluar duit nak beli corong handsfree. Untuk bunyi pulak, walaupun badan dia tu kecik je, tapi bunyi dia agak kuat. Kena pandai sorok pam dalam laci atau dalam beg pam untuk kurangkan bunyi pam tu. Kalau tak, nanti mesti ada kawan yang tegur hp vibrate atau orang mesin rumput. Hahaha. 

Pam ni kena pakai power bank/ power outlet.
Cuma satu je la, pam ni tak ada build-in rechargeable batter. Iye la, harga murah, lagi nak feature mahal. Kena ada powerbank atau charger usb phone kalau nak pakai. Lagi satu, kat tempat nk masukkan USB tu, dia agak sensitif sikit. Masuk kena berhalus sikit. Kalau ganas-ganas sangat, nanti USB outlet yg tempat charger tu akan terlonggar/ tercabut dari board pam tu, itu yang pam tu nampak macam rosak. Padahal kalau bukak pam tu, lepas tu solder sikit tempat USB tu, terus boleh guna macam biasa. Kalau nak ada yg build-in battery, ada la dalam RM50++. Boleh cari kat Lazada. 

Masa ni tiba-tiba tak boleh nk hidup. Bila goncang-goncang, tgk USB port dah hilang. Terus pinjam screw driver dr abg maintenance kt kilang, kita pun godeh la membukanya..

Sementara nak balik rumah dan cari solder, kita tampal la pakai seletep dulu. Haha.

Secara keseluruhan, aku bagi 7/10 untuk pam ni. Hahaha. Walaupun murah, tapi berjaya bantu aku untuk menyusu penuh selama 2 tahun. Setahun 10 bulan gak la aku usung beg pam tu ke hulu hilir. Memang recommended untuk ibu-ibu yang kurang bajet. 

No comments:

Post a Comment