Thursday, December 18, 2014

Ye, saya sudi bernikah dengan awak.

Ye, saya sudi bernikah dengan awak.

Bila perempuan cakap macam tu, lelaki selalu tafsir:

Ye, saya nak awak sediakan saya:
1. Satu rumah yang 'fully furnish', siap dengan katil King size, aircond, Astro, hot shower
2. Belanja bulanan, tak termasuk belanja handbag, baju, barang kemas, shopping
3. Saya nak sorang pembantu rumah
4. Percutian setiap tahun
5. Sediakan makanan, pastikan yg sedap, mahal.
6. Saya nak jadi surirumah, yg duduk goyang kaki tak payah buat ape-ape.

Tapi hakikatnya, bila perempuan tu cakap 'saya setuju', die bermaksud
1. Saya sedia hidup susah senang dgn awak, walaupun saya tak cukup makan
2. Tak kesah la rumah yang kite duduk tu kecik, hanya ada tilam nipis sekeping, pinggan satu, kipas pun tunggu masa nak patah, asalkan kita sama-sama jadikan rumah tu selesa, tu dah kira baik
3. Kalau saya kerja, kalau awak tak mampu, saya sedia kongsi perbelanjaan bulanan. Kita nak hidup berdua kan? Mesti lah kongsi segalanya. 
4. Walaupun  awak tak suruh, saya dgn rela hati akan masak utk awak, kemas rumah, cuci dan gosok baju, jaga kebajikan awak.
5. Asalkan dapat bersama awak, kat mana-mana pun dikira percutian, walaupun setakat jalan-jalan kat taman hujung minggu
6. Makanan? Sambal ikan bilis dengan telur dadar tu tak ada masalah untuk saya masak sendiri. Tak payah pergi kedai mahal-mahal, saya boleh masak sendiri. Tak sama mcm mak awak masak? Tak pe, saya boleh belajar. 

Tak dinafikan, pelbagai perkara yang akan bermain di fikiran mereka yang nak berumahtangga, baik lelaki mahupun perempuan. Si lelaki lebih memikirkan tanggungjawab yang bakal dipikul, perbelanjaan rumah dan juga dia nak memimpin keluarga kelak. Bagi perempuan pula, mereka fikir, macamana mereka nak uruskan keluarga, dalam masa yang sama nak bantu ringankan beban suami. 

Memang la kalau diikutkan dalam Islam, tugas isteri tu hanya melayan suami. Tapi perempuan yang matang takkan bertindak zalim sampai macam tu sekali. Naluri mereka pasti akan cakap ' macamana aku nak kurangkan beban suami aku?'.  Lagi pulak bagi perempuan yang memang dilahirkan dalam keluarga melayu yang konservatif, dimana isteri mesti pandai kemas rumah, masak, urus makan pakai, lagi la benda tu dilihat sebagai benda yang wajib dilaksanakan. Perempuan ni bila dah sayang, apa sahaja dia sangup buat. Bagi lelaki, jgn diambil kesempatan atas kasih sayang perempuan. Bila susah, isteri tu juga yang sanggup ikat perut, tak tidur malam. Tapi bila dah senang, isteri yang bersusah payah tu juga yang dilupa, sibuk cari 'orang baru' pulak. 

Perkahwinan tu bermaksud perkongsian dan saling melengkapi antara satu sama lain. Mana yang kurang, sama-sama cukupkan, mana yang sukar, sama-sama permudahkan. Lagi satu, percaya pada rezeki Allah. Rezeki tu ada kat mana-mana. 

No comments:

Post a Comment