Wednesday, March 4, 2020

Bila Allah tarik nikmat makan

Tajuk kemain kan? Tapi itu la yang bermain dalam fikiran aku sekarang ni. Sejak aku berhenti cucuk depo (post berkaitan depo di sini) dan jugak berhenti pam susu kat opis sebab Aminah dah 2 tahun, badan aku semakin naik dengan jayanya. Mana taknya, selama hari ni berat aku maintain 58-60kg. Lepas je berhenti, berat aku naik jadi 65-67kg. Bagi sesetengah orang, mungkin tak banyak la kenaikan tu, tapi pada aku, memang terasa la. Badan makin rasa berat, badan makin rasa lemah, tak lincah macam selalu. 

Tapi, dalam dua bulan ni aku asyik mengeluh pasal badan yang naik, mungkin Allah nak uji aku. Allah tarik nikmat makan aku. Sejak 2 minggu ni, aku kerap kena heartburn. Hampir setiap hari. Makan pun tak macam biasa. Kena sentiasa amik ubat. Padahal aku suka makan, tapi kena pantang makan. Tengok makanan pun boleh rasa loya tekak. Haaaa.  Kan dah mendapat. 


Terpaksa la jaga makan untuk seminggu dua ni, kalau tak, akan makin teruk sakitnya. Bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Tapi, jangan pulak dengan alasan ni, kita makan tanpa dijaga. Nanti lain penyakit pulak yang datang.


No comments:

Post a Comment