Sunday, February 23, 2020

Duit dan Makan

Ini boleh dikatakan aku. Hahaha

Setiap orang yang bekerja, akan ada cara digunakan untuk reward diri sendiri. Ada orang suka beli barangan berjenama, ada orang suka gadget, ada orang suka make up kereta, ada orang suka beli perhiasan diri, dan ada orang suka beli makanan. 

Ya, akulah antara orang yang suka beli makanan tu. Hahaha. Sebab pada aku, tak salah nak jamu anak dan keluarga makanan yang sedap-sedap. Memang barang tu akan kekal, tapi untuk makanan, akan terus kekal di ingatan, dan perut, sebab jadi lemak. Haha. Bila puas makan, mula la perut pun naik gendut sekali. Aduiii.

Tak salah makan, tapi kena berpada. Kena kawal pengambilan makanan, kena kawal jumlah kalori, dan jangan lupa kena pastikan buat senaman, minumum 3 kali seminggu. Pada orang yang memang ada metabolisma tinggi, makan macam ada saka pun badan takkan naik sebab dah habis terbakar lemaknya. Tapi untuk orang yg metabolisma kurang tinggi, memanglah makan sikit pun berat dah naik. Lagi meningkat umur, lagi kena jaga makan, sebab kadar metabolisma pun akan menurun seiring dengan peningkatan umur.

Oleh itu, makan tu boleh, tapi beringat. Bila dah baik, menangis nak turunkan. Huhuhu

Nota kaki: ini adalah nasihat untuk diri sendiri jugak, yang dah berjaya naikkan berat badan 10kg, dan masih gagal nak turunkan semula. Huhu.

No comments:

Post a Comment