Aku tak pastilah dari mana bermulanya marketing jenis fear mongering ni, tapi yang pasti memang aku tak suka. Kalau aku jumpa, memang aku pangkah awal-awal. Modus operandi dia, dia akan buatkan kau rasa terdesak dan 'beli' pilihan yang dia tawarkan.
Kisahnya hari ni, cikgu anak aku suruh join satu sesi penerangan pasal satu apps ni. Aku sebagai emak pun, joinlah. Ingatkan ni apps untuk program NILAM ke apa ke. Bila masuk je, bermulalah sesi iklan testimoni pelajar-pelajar terdahulu. Terus aku dah mula rasa tak selesa. Sesi pun bermula. Orang yang claim dia 'coach' mulalah terangkan pasal apps ni, apa kebaikan dia, bila pakai anak boleh pandai, yada yada. Masa ni aku masih dengar lagi la. Tapi, aku mula tak minat bila dia mula cakap pasal version premium & tak premium. Hmm, something smell fishy.
Lepas tu dia mulalah promote version dia ni. Harga asal, RMXXXX, tetiba promosi hari ni terus jadi RM4X. Aik, jauh bebenar harga jatuh. Siap cakap, kalau keluar dari sesi ni, memang takkan dapat dah harga ni. Dia cipta rasa terdesak mak ayah untuk join kelas dia. Pulak harga tu untuk seorang anak ye, setiap bulan. Bukan aku tak ada duit nak join, tapi aku tak suka komitmen ad-hoc yang tetiba muncul. Aku memang tak suka. Biasanya bila melibatkan komitmen, aku memang akan buat kira-kira berdasarkan gaji aku. Hmmm. Pulak aku ada sejenis perangai, lagi orang paksa macam ni, lagi aku tak nak beli. Haha. Dalam fikiran aku, kalau aku nak join kelas untuk anak aku, ada macam-macam cara lagi yang boleh aku buat, dan ada macam-macam apps berbayar yang orang join bukan sebab 'fear-mongering', tapi memang sebab realibility & kredibility program tu sendiri. Ini lebih buat aku yakin.
Situasi yang sama juga aku pernah kena masa bawa kereta pergi bengkel. Ada bengkel yang jenis 'kalau akak tak tukar benda ni hari ni, akak boleh accident' sebab beria macam paksa aku tukar sparepart tu, tanpa bagi masa untuk aku fikir. biasanya macam ni, aku akan cari bengkel lain. Aku lebih mempercayai bengkel yang jenis, 'Kak, ni akak boleh pakai lagi dalam 6 bulan. Lepas tu mungkin akan ada masalah. Kalau akak nak tukar, akak boleh contact saya', atau kalau memang betul-betul rosak, dia akan terus tunjuk mana yang dah rosak tu. Kan nampak macam tak mendesak kat situ? Budak bengkel tu bagi aku masa untuk berfikir. So, bengkel ni lah yang akan aku repeat semula, berbanding bengkel awal tu. Aku ni pun ada pengetahuan sikit pasal kereta, jadi aku tahu sama ada pomen tu menipu aku ke tak.
So, berbalik kisah apps tadi, apa aku buat? Aku left terus sesi tu. Hahahaha. Tak apalah, aku stay style old school aku, mengajar anak secara berhadapan. Kalau aku rasa nak cari tuisyen online, pandai-pandailah aku cari. So dekat sini, fear mongering marketing ni, tak semua orang suka. Ada orang mudah untuk termakan kata-kata salesman tu, tapi orang yang tak. Tapi itulah, nak marah lebih pun tak boleh, jadi apa kita boleh buat? Sebab dia pun cari rezeki. Kita undur diri je lah ye.
No comments:
Post a Comment