Tuesday, February 27, 2024

Fair Privilege

Fair privilege ni apa?

Kat Malaysia ni, kalau nak cantik, mesti kena putih. Sebab apa? Sebab fair privilege ni la. Orang akan kaitkan putih tu, cantik. Walaupun raut muka biasa-biasa, tapi sebab putih, akan automatik cantik, orang akan lebih pandang. Kalau orang yang berkulit gelap ni, cantik macamana pun, raut cantik macam model pun, kulit licin macam mana pun, tetap akan ada yang cakap " Kalau putih, mesti lagi cantik" Kalau tengok model-model iklan, tak kiralah iklan tudung ke, iklan makanan ke, iklan lipstick ke, semua ambil model yang cerah. Ada ke ambil yang gelap? Ada, tapi boleh dikira dengan jari. PErnah juga baru-baru ni aku pergi beli nasi campur tepi jalan, bila nak bayar, abang kedai tu sibuklah layan yang cantik putih je. Yang aku ni, buat-buat tak nampak sampai 4-5 orang yang kemudian lepas aku, dah bayar dulu. Eh, boleh ek? Aku terus cakap depan-depan abang kedai tu, eh, takkan layan yang lawa je? Hangin aku dibuatnya.

Sebab tu lah kat Malaysia ni, berlambak produk kecantikan yang nak bagi orang putih. Drip vitamin C la, collagen shake la, kosmetik timbang kilo penuh dengan merkuri la, kemain laris kat pasaran. Yang beli ni adalah orang yang terpengaruh dengan fair privilege ni. 

Sejujurnya aku dulu, waktu zaman remaja, pun agak terpengaruh dengan fair privilege ni. Aku dilahirkan dengan kulit yang agak gelap, dan dalam adik beradik, aku yang paling gelap. Pulak mula dari darjah 3 sampai la zaman uni, aku sibuk masuk sukan sana sini, wakil sana sini, dan semestinya menyebabkan kegelapan kulit aku makin bertambah gelap. Dan ada kawan aku yang tegur, kalau aku putih, aku lagi cantik. Ehhhh, aku dah berjemur hari-hari, celah mananya aku nak putih, iye tak?

Mula-mula aku ada la macam sedih. Nak jugak la putih, beli produk Fair & Lovely semata-mata nak putih. Sanggup la kumpul duit belanja sekolah, nak putih punya pasal. Tapi aku ada sejenis penyakit kurang sabar. Sebab iklan cakap, nampak satu tona lebih cerah dalam masa 4 minggu. Tapi lepas 4 minggu, aku masih lagi gelap gelita. So lepas sebulan kulit masih hitam, endingnya aku give up, redha dengan kulit sendiri. Hahaha. 

Bila dah meningkat umur ni, baru aku tahu, kena pakai sunblock kalau taknak kulit gelap. Haaa. Patutlah 4 minggu pakai Fair & Lovely pun aku tak cerah, sebab dok berjemur bawah panas tiap-tiap hari. Sekarang pun aku sibuk berlari sana sini, kulit gelap tu sudah semestinya lah. Tapi ada aku kisah? Anak pun dah 3, umur pun nak jejak 40 tahun, putih ni bukan dalam kamus hidup aku dah.Yang penting, aku nak sihat. 

Anak dara aku pun kulitnya agak gelap juga. Apa aku buat? Tiap-tiap hari aku puji dia cantik. Biar  dia rasa dia cantik tanpa nak putih pun. Memang dia cantik kat mata aku. Bila dah ada anak, aku kena ajar anak aku, putih tak semestinya cantik, yang penting perangai, adab & budi bahasa. Kalau putih tapi peranga Syaiton, pun tetap la tak cantik gak ye. Aku ajar anak aku, tengok orang jangan berdasarkan warna kulit. Aku nak break the cycle. Cukuplah aku je rasa low self esteem sebab aku gelap. Orang tegur anak aku kenapa hitam, anak dia cerah? Aku memang cakap depan-depan lah, aku dah gelap, celah mana anak aku nak cerah? Jangan la nak compare dengan anak dia, kan?

Akhirnya, kita sendiri yang bertanggungjawab ubah persepsi tu. Kalau tak dimulakan sekarang, bila lagi? Cukuplah nak kayakan founder-founder produk yang entah apa-apa. Diorang kaya, yang orang membeli ni makin berpenyakit disebabkan produk yang dibeli tu. Buat naya je. 


No comments:

Post a Comment