Wednesday, August 25, 2021

Mesin basuh rosak~

Mesin basuh Midea aku rosak. Padahal tak sampai 2 tahun lagi aku beli dari Lazada masa PKP fasa 1 dulu.

Memang mencabar bila mesin basuh rosak. Pulak rumah aku ni ramai orang, ramai budak-budak, jadi baju kotor tu memang bertimbun. Mesin basuh aku ni rosak dah lama, masa bulan raya lagi. Nak hantar kedai untuk betulkan tak boleh, sebab PPN, kedai tutup, orang nak betulkan tak boleh nak datang rumah. Tapi mesin tu makin teruknya awal Julai 2021. 

Bila mesin ni dah buat hal, tak boleh basuh sebab dia akan pusing 2 minit je, lepas tu berhenti. Lepas tu air akan masuk non-stop, dan mesinnya terus tak jalan. Kalau keringkan tak ada masalah, tapi  kena tukar setting secara manual la. Bila mesin dah rosak macam ni, kena la cuci baju kat dobi. Jadi leceh sebab nak kena keluarkan duit untuk dobi, masa habis kat dobi tak boleh nak buat kerja lain. Kalau cuci baju kat rumah, sambil mesin jalan, boleh la kemas rumah dan masak. 

Lagi satu option, cuci pakai tangan. Yang ni aku ada buat gak, tapi bertahan 2 minggu je sebab lepas tu aku stop sebab tangan aku allergik dengan sabun cuci baju. Habis jari aku melecet dan sakit bila kena air. Bila dah sampai tahap macam tu, memang terus la aku cari tukang nak betulkan mesin tu. 

Nak panggil orang biasa, tak boleh. Aku lalu depan Midea service center, tutup sebab PPN, tak boleh bukak kedai lagi. Akhirnya aku tawakkal, bukak laman web Midea, Midea - Malaysia | Make yourself at home. Boleh pergi ke tab support, klik bahagian service report tu.

 

Boleh la isi apa yang patut

Isi semua detail yang dia nk, lebih-lebih lagi kalau masih ada warranty. 


Akan terus dapat case ID lepas daftar

Akan dapat confirmation email dr Midea jugak

11 hari lepas tu (lambat sikit, almaklumlah pusat servis barangan elektrik baru dibenarkan bukak), aku dapat panggilan telefon dari orang Midea untuk confirmkan apa kerosakan mesin aku. Dalam pukul 2.15petang, technician yg appointed by midea pun datang. Cek punya cek, rupanya water level detector yg rosak. Jadi kena la tukar. 

Ni haa bendanya yg rosak

Berakhir sudah episod mesin basuh gila. Berakir juga episod ulang alik pergi dobi dan cuci baju pakai tangan. Yeayyyy..




No comments:

Post a Comment