Saturday, September 14, 2019

Label buku merah

Buku merah ni penting tau~
Utk ibu mengandung, semua mesti kenal dgn buku ni. Buku ni ibarat nyawa. Kena bawak ke mana-mana, lagilah kalau kandungan tu dah sarat. Dalam buku  ni,segala maklumat pasal ibu & kandungan akan ditulis utk memudahkan para pakar perubatan utk beri apa-apa bantuan perubatan kelak. 

Ni buku merah masa aku mengandungkan Aminah. Memang cara aku, aku tak suka buku aku jd lunyai dan terlipat-lipat. Sungguh mata aku rimas. Itulah sebabnya aku sampul buku tu. 

Masa nak bersalinkan Sulaiman, buku merah dia memang lunyai habis. Mana taknya, satu hari, lebih dr 5 kali buku tu diselak sana sini utk doktor buat review. Sampai buku tu dah tercerai berai dah. JAdi, bila aku pregnantkan Aminah, datanglah idea aku utk buat label utk setiap maklumat yang penting. 

Penuh label. Hahaha.
LAbel ni aku buat utk memudahkan doktor & nurse utk buat rujukan. Senang. Dia tahu aku berapa kali buat scan, masa bila aku minum air gula, masa bila ada cek tiriod, masa bila ada ambil swab. Tak perlu dia tercari-cari. Jadi, boleh la kurangkan tahap kelunyaian buku ni. Hahaha. Masa review pun lg mudah, sbb doktor terus buka pd page yg aku dah label. Hehe.

Ni salah satu muka surat yg aku ada scan
Ni masa aku buat MGTT. Bukti. Hahaha
Ni masa follow up kt HSA
Mudahkan? Kadang-kadang ada org yg cakap benda ni leceh, tp terpulang pd individu tu sendiri. Benda ni mudahkan aku sebab kalau masa kt wad, tak perlu la doktor tanya aku 20kali utk soalan yg sama, sbb semua jawapan tu aku dah siap-siap tanda dalam buku tu. LAgi satu, rajin-rajinkan diri utk semak buku merah ni. Kita akan tahu detail pasal kandungan kita sendiri, dan kita pun akan lebih alert bila nk menjawab soalan doktor. Hehe.


No comments:

Post a Comment