Friday, April 30, 2021

Mak ayah cerminan anak

 Kenyataan ni ada betulnya, dan ada tak.  Bergantung kepada keadaan. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab ada masanya, mak ayah dah didik dari kecik dengan nilai-nilai murni, cakap elok-elok, dan bermacam lagi, tapi akhirnya anak berubah sebab pengaruh kawan. Ada pulak masanya, mak ayah memang abaikan anak. Anak nak jadi manusia atau nak jadi binatang ke. dia tak ambil peduli, tapi anak tetap jadi manusia yang berguna. 

Tapi, sedikit sebanyak perangai dan perlakuan ibu bapa tu, akan diperhatikan anak. Bila anak belum pandai berfikir, dia akan ikut apa yang mak ayah dia buat. Kalau mak ayah jenis cepat tangan, panas baran, sedikit sebanyak bila anak nampak mak ayah selalu naik suara dan guna keganasan, dia fikir benda tu betul. Jika tak ditegur, akan berkemungkinan benda tu akan jadi habit utk si anak, dan akhirnya akan jadi perangai. Bila anak dah mula meningkat dewasa dan mula berfikir, bergantung pada diri anak tu sendiri, untuk fikir mana yg baik dan mana yg buruk. Jika anak tu mampu fikir mana baik dan mana buruk, dia akan bermuhasabah diri, dan tahu apa yg mak ayah buat tu salah, dan cuba berubah. Tapi kalau dapat anak yg kurang nak berfikir, benda ni akan berterusan. Jika tak dibendung, akan membawa pulak bila si anak berkeluarga, dan turun pula ke generasi seterusnya.

Jadi, bila kita jadi mak ayah, bukan sekadar nak besarkan anak secara fizikal, tapi secara mental juga. Kita bukan setakat nak lahirkan anak kat dunia ni dan biarkan dia besar sendiri mcm anak penyu, tapi kita kena pastikan dia jadi manusia yang berguna kepada diri sendiri, sekurangya. Jadi mak ayah tu senang, tapi nak jadi mak ayah yg berjaya didik anak tu yg susah. 

Akhir kata, jadi mak ayah tu ada tanggungjawabnya. Susah atau senang nak besarkan anak, tu semua adalah ujian buat kita. Tiada anak tu ujian, ada anak pun satu ujian. 

No comments:

Post a Comment