Friday, October 21, 2016

Diner Dash

Pernah main game Diner Dash?

Kalau pernah, tau tak macamana rasanya bila pelanggan dah ramai? 

Tension? Huru hara?

Haaa. mcm tu la keadaan di dunia sebenar. Aku pernah bekerja di Sushi King City Square, JB. Ingat senang nak kerja? Huhuhu. Susah. Berdiri dan berjalan dari pukul 9pg sampai 5 ptg, kdg2 pukul 7.00mlm, kdg2 pukul 9.00mlm, kadang-kadang full shift, smpai pukul 11 malam. Gaji? Sejam rm5.00. Kerja bagai nak rak tiap hari, paling tinggi gaji yg dapat tak lebih dari rm1000. Tapi, itu la pengalaman paling berharga buat aku. Buat aku lebih menghargai org yg bekerja di bidang F&B ni. Aku masih boleh tersenyum walaupun aku tunggu makanan lebih dari setengah jam, tapi dengan syarat aku tgk kt situ crew service sikit, dan juga org yg dtg kemudian dari aku tak dapat makanan dulu. 

Bila kerja F&B, hari-hari kita terpaksa berdepan dgn kerenah org. Ada yg mintak tosai kt kedai sushi, memang kena menjawab la dgn aku. Itu belum lagi ada yg mintak cili api dgn nasi goreng kampung. Itu belum lagi nak kira org yg pandang rendah pada kami ni. Hmmm. Itu memang biadap. Kalau ikutkan hati, maunye aku gigit je org mcm tu. Huhu.

Bila kerja F&B ni, kita kena sentiasa proaktif, kena sentiasa alert. Walaupun pekerja sikit, tapi kerja kena pantas. Mcm la game Diner Dash tu. Bila org ramai, makanya kena la kita laju kemas meja, laju amik order, laju hantar order. Pulak bila ada kawan kita yg tak datang, lagi la rasa perit. Service crew hanya 2 org utk layan pelanggan yg ada 50 org. Aku pernah merasa. Sila menangis. Huhu.

Tapi, ada untungnya keje mcm ni. Satunya, aku dpt makan sushi. hahaha. Aku ni hantu sushi sebenarnya, Kedua, aku dpt exercise. Hahahaha. Berat aku turun dari 57kg ke 47kg dalam masa 3 bulan. Hahahaha. Kurus kau. Boleh pakai jeans saiz 25, tapi pendek. Hahahaha. Dah mcm papan lapis dibuatnya.

Bila teringat balik kenangan ni, aku akan tersenyum. Kerja yg mencabar. Penat sebab nk layan kerenah org. Hehe. Tapi pengalaman yg berharga buat aku. Kerja ni membuatkan aku jd lebih cekap cuci pinggan, lebih cekap mengemas, lebih tak malu nk berinteraksi dgn org lain. Huhu. Sebab sblm ni, aku memang agak berat mulut nk bercakap dgn org yg aku tak kenali. Huhu.

Dimana pun kita cari rezeki, pasti ada pengalaman berharga yg kita akan pelajari. Hehe.

No comments:

Post a Comment