Friday, October 7, 2016

Budak Wicet

Zaman skrg ni, media sosial memang byk betul. Whatsapp, Telegram, Line, Facebook, Instagram, Tumblr, Imgur, Wechat.

Tapi yg paling aku tak boleh nk tahan adalah kemaraan Budak WeChat a.k.a Wicet.

Berpinau mata aku tgk bebudak ni guna perkataan bahasa Inggeris. Aku sebagai budak kampung yg bersusah payah nk menggilap keupayaan tatabahasa dan juga kosa kata bahasa inggeris aku, terasa amat sedih. 

Utk pengetahuan semua, aku ni budak kampung, yg lahir dari keluarga yg langsung tak tahu bahasa Inggeris. Jadinya, aku belajar bahasa Inggeris 100% dr sekolah, bermakna dari tadika sampai la ke alam universiti. Bermakna, aku kena banyak membaca, bukak kamus, bukak google translate utk pastikan perkataan yg aku guna tu betul, waima aku nak guna utk sembang sesaja dgn kawan-kawan aku sekalipun. Nampak macam mudah? Tapi sebenarnya tak pun. Kita taknak malukan diri sendiri, dalam masa yg sama kita taknak org yg membaca tu jadi salah faham, atau pun tak nak pihak yg belah sana ketawakan kita.

Tapi apa yg jadi dgn budak wicet  ni?

Malu aku tengok.

Bila kosa kata bahasa inggeris di'rogol' sesuka hati tanpa rasa bersalah. Nampak sgt mereka tak ada usaha utk pastikan perkataan yg mereka guna tu betul. Malah mereka boleh pula rasa bangga bila 'moment' atau status yg dimuat naik mendapat perhatian ramai. Alahai...

Jadilah bijak sikit. Jgnlah buatkan bangsa lain memandang bangsa melayu ni buta kayu dalam pelajaran. Cukuplah kita ni jauh ketinggalan dalam pelajaran, jangan dijatuhkan lagi martabat dan maruah kita. Rajin sikit la membaca, rajin sikit la buat ulangkaji, bukan asyik dok tengok cerita abang bomba, abang polis, abang pilot, abangla. Rajin la sikit baca bahan bacaan yg ada tatabahasa yg betul, kosa kata yg betul, supaya kita tahu nak perkataan apa yg sesuai dipakai, bukan main sembrono je. 

* Jadilah sedikit bijak*


No comments:

Post a Comment