Sunday, April 27, 2014

Mati

Mati itu pasti. Setiap yang bernyawa pasti akan pergi meninggalkan dunia ini. Akhirat itu destinasi abadi.

Bila berhadapan dengan kematian, pasti ada suara kecil hati yang berbisik,
Bagaimanakah aku nanti? Bilakah masa aku kan tiba? Dimanakah darjat keimanan aku ketika itu? Adakah yang akan mendoakan kesejahteraan aku di sana?
Mati itu pasti. belum tentu kita masih bernafas setengah jam dari sekarang. Mati itu pasti. Jangan disangka hanya tidur biasa, namun sebenarnya telah tidur selamanya. Mati itu pasti. Mungkin seyuman yang dilihat itu adalah senyuman terakhir yg terukir di bibir kita. 

Aku dah berhadapan dengan beberapa kematian sepanjang kehidupan aku. Namun yang paling terkesan adalah pemergian arwah abah aku. Bila dimalam harinya aku begitu risau melihat dirinya, mengajaknya makan malam, namun dipagi harinya, abah dah kaku pergi meninggalkan kami. Pemergian abah buat aku sedar, adakah aku masih sempat menghirup udara esok hari? Adakah aku sempat mempunyai keluarga? Adakah aku sempat bertaubat kepadaNya? Semaki hari, perasaan itu semakin hebat.

Ya, Allah sedang cuba memberi sinar hidayah dan keinsafan dalam hati aku. Seringkali aku tersedar dari lamunan, yang dosa ku ini tinggi menggunung. Sudah tiba masanya aku menyucikan jiwa aku. Aku sering terbayang, bagaimanakan nanti aku dimalam pertama didalam liang yang hitam gelap itu? Adakah sesiapa yang ingin mengirimkan secebis alfatihah penerang liang itu? Adakah amalanku cukup menjadi pelita di kala gelap gelita?

Wallahualam. Hanya Allah yg Maha Mengetahui. Aku sebagai hamba yg lemah, hanya mampu berdoa, agar aku menenmui pengakhiran yang baik, khusnol khotimah. Insyaallah.

Jika kiranya memang aku telah pergi, jgn lupa titipkan doa pengirim aku di alam sana. 

No comments:

Post a Comment