Sunday, July 21, 2013

Antara Keperluan, kemampuan, dan kehendak- Aku kedekut

Aku mengaku, aku kedekut. Bukan sebab aku nak, tapi keadaan sekeliling yang mengajar aku jadi sebegitu. Aku memang dilahirkan untuk jadi kedekut.. Suku sakat Haji Bakhil? Hohoho. Tak de la sampai tahap tu. Itu dah melampau sangat. Aku kedekut yang bertempat..

Semalam ketika berbual dgn Encik Fairuz, dia bercerita bosnya bertanya tentang beg tangan wanita berjenama. Hahaha. Disini aku mula menunjukkan kelemahan aku. Aku setakat dapat bagi tahu apa jenama yang mahal. Walaupun pada sesetengah orang ia murah, namun tidak pada aku. Bila ditanya tentang harga? Design? Warna? Saiz? Lagi la aku tak dapat nak jawab, sebab masuk kedai pun aku tak nak! Sampai macam tu sekali. Sebab aku rasa aku tak mampu nak beli semua tu. Kalau beg tangan beli kat Pasar Borong Pandan, Uptown Shah Alam, dengan Giant Plentong, pernah la aku beli. Kalau sampai masuk kedai Carlo Rino, Bonia, dan segala jenama tu, memang la tak ade.

Seumur hidup aku, aku tak pernah membelanjakan lebih dari RM100 untuk satu-satu jenis barangan keperluan aku, contoh handbag, baju, kasut, dan sebagainya. Cermin mata tu terkecuali, sebab yang tu keperluan yang penting. Kalau tak, mahunya aku teraba pak cik entah mana-mana masa berjalan. Buat naya je. Hahaha. Bukannya aku tak nak beli, tapi sebab aku tak pandai untuk beli barang-barang begitu, sebab aku dididik untuk tak melihat jenama, tapi untuk melihat harga dan kualiti. Apa salahnya jika kita membeli sesuatu yang kurang berjenama tapi tahan lama dan ada rekabentuk yang cantik dan menarik?

Aku dilahirkan sebagai anak seorang anggota tentera pada tahun 1988 (Dapat la agak berapa umur aku sekarang,kan?) Pada waktu tu, penjawat awam terutamanya tentera tak la bergaji besar, hidup mewah macam sekarang. Waktu tu, keadaan kami ialah kais pagi, makan pagi. Hanya sebulan sekali kami jumpa makanan berasaskan ayam dan daging. Arwah abah memang dah ajar kami dar kecil lagi untuk mensyukuri rezeki, terutamanya makanan. Jika makanan tu tak sedap, pasti kami makan juga, kerana bukan mudah untuk abah berkerja dan mendapatkan sesuap nasi untuk kami. Tak kira apa rasa makanan tu, kami akan abaikan, asalkan ia masih lagi boleh dimakan.Untuk pakaian, kami pakai apa yang termampu. Jarang kami beli pakaian baru, selalunya hanya ketika hari raya. Yang lain selalunya kami terima ehsan dari sedara-mara.

Ketika aku diasrama pula, ketika itu arwah abah dah pencen, dan mendapat kerja lain. Ketika itu, duit belanja aku sebulan adalah RM50, selalunya termasuk duit tiket bas Muar-JB. Di sini aku dah mula dapat membezakan antara kemampuan, keperluan dan kehendak. Bila hendak membeli walau sebatang pen atau pun sebungkus biskut, kepala aku sudah mula berkira, adakah cukup duit aku ni untuk tambang balik, dan juga duit untuk telefon rumah? Sebab itu sahaja duit yang aku ada. Memang kadang-kala aku agak cemburu bila tengok kawan-kawan membeli belah pelbagai barangan ketika 'outing', sedangkan aku hanya mampu makan aiskrim McDonald sahaja, tapi itu sahaja yang aku mampu. Nak buat macam mana kan?

Lama kelamaan, ia dah menjadi tabiat bagi aku. Setiap kali aku melihat sesuatu barangan yang bukan termasuk dalam senarai keperluan penting bagi aku, automatik kepala aku akan mula buat kira-kira. Cukupkah gaji aku? Berbaloikah untuk beli? Kalau aku tak beli barang ni, apa yang aku boleh buat dengan duit ni? Jika aku tak beli, pun tak apa kan? Memang dah tak dapat dielakkan. Semua itu akan bermain di benak aku ketika aku pegang barang tu. Lebih-lebih lagi jika barang tu barang berjenama, nak pegang pun aku takut! Hahaha. Sebab aku tahu, harganya pasti diluar jangkauan kemampuan aku. Walaupun aku dah bekerja kini, tapi pada aku gaji aku masih lagi bukan untuk dibuat joli, masih ada keutamaan lain yang perlu aku dahulukan. Makanya, membeli barangan berjenama mahal itu tidak langsung termasuk dalam keperluan. kemampuan dan kehendak aku.

Sekarang, aku lihat ramai sahaja kawan-kawan aku yang berbelanja mengikut kehendak hingga mejangkaui batasan kemampuan. Akhirnya, asyik merungut duit tak ada, sedangkan beli baju ke 3 berharga RM120 pada bulan tu mampu pula? Ada pula yang sesetengah mereka yang membeli barangan diluar kemampuan, disebabkan ingin setaraf dengan rakan-rakan mereka. Sejujurnya, aku ada ramai kawan yang bergaji jauh lebih besar berganda dari aku, makanya barangan yang mereka beli tentulah hanya didapati di butik dan kedai berjenama. Pada aku, itu kemampuan mereka, memang haruslah mereka membelanjakan wang mereka sendiri. Tapi bagi yang tidak mampu? Berbelanja hingga duit makan sendiri pun sibuk pinjam dengan orang lain. 

Hmm.. Akhirnya semua akan berbalik pada diri sendiri. Kita yang menentukan apa yang kita mahu, apa yang kita mampu. Asalkan apa yang kita lakukan itu hingga tak menyusahkan orang lain.PIlihan terletak di tangan kita sendiri..

No comments:

Post a Comment