Saturday, May 26, 2012

Mengikhlaskan sekeping hati yang khilaf

Hati~
Hati?
Hati-hati dengan hati.

Hati, tempat terdetiknya suara-suara kecil, kata-kata halus yang mampu mempengaruhi manusia. Kuasanya hati sangat besar, mampu mengubah manusia. Baiknya manusia kerana hati, jahatnya manusia kerana hati. Walaupun kita sering mengabaikannya, namun hati lah yang menentukan segalanya.

Ikhlas hati bermaksud melakukan sesuatu tanpa mengharapkan balasan, kecuali rahmat dan keredhaan Yang Maha Esa. Amat mudah untuk mengungkapnya, namun realitinya, amat sukar untuk kita berbuat demikian. Kadangkala hati kecil yang jahat terdetik, menggugat keikhlasan yang sudah senipis kulit bawang. Di bibir sering mengungkap keikhlasan hati, namun pada hakikatnya, keikhlasan itu hanya sebesar semut, yang keseorangan di lantai yang dipenuhi dengan manisan yang berupa riak dan takbur. mampu menarik si semut, namun manisan yang berlebihan menyebabkan ianya terbunuh! 

Bukan mudah untuk mengikhlaskan sekeping hati yang khilaf. Sering terlupa dek kerana bisikan sang syaitan yang tidak pernah putus asa. Kita bukannya para Sahabat Rasullullah SAW, yang sudah terbukti sanggup berkorban segala-galanya. Kita hanyalah umat akhir zaman, yang sering lalai dengan arus pemodenan yang tiada hentinya.

Situasi sekeliling kadangkala menyebabkan kita lupa dan alpa. Keikhlasan di hati sering dipersenda. Manusia kadang-kala menjadi lupa, Sang Pencipta Maha Tahu segala-galanya. Keikhlasan perlu dipupuk dan dibaja. Jika ia dibiarkan, tidakkan ia tumbuh melata, hanya layu dan akhirnya mati tanpa bersisa. Ikhlas menjadi ukuran jiwa, sesuci manakah hati manusia yang biasa. Jangan biarkan ikhlasmu menjadi bahan tertawa, hanya diungkap namun tidak pernah dirasa.

Ikhlaskan hatimu untuk-Nya, agar segalanya berjalan lancar, dan kita menjadi lebih gembira.
Sucikan hati, sucikan jiwa.
Jangan hanya diungkap di bibir sahaja,
Amal dan tanamkan ia di dalam jiwa.


No comments:

Post a Comment