Friday, October 18, 2013

Tandas duduk

Thanks cik Gugle
Siapa selalu guna tandas duduk?

Kalau pergi tandas awam, aku selalunya akan pilih tandas duduk, sebab mudah. Aku malas nk toilet tentera jepun menyorok dalam semak tu, sebab selalunya bila berjalan-jalan, aku akan pakai seluar jeans, jadi, susah nak jaga, takut terbasah masa beristinjak. Tapi, masalah lain pula timbul sekarang.

1. Tandas duduk tak ada air
Aku tak faham pengurusan pusat membeli belah ni fikir macamana. Dia ingat toilet duduk tu orang yang buang air tak cuci je ke pakai? Pemikiran tahap barat sangat. Menyampah aku. Pulak tu, dari jumlah 10 tandas, 2 je tandas cangkung, yg lain sume tandas duduk yg tak ada pili. Pulak tu semua kena dok beratur panjang-panjang. Deyyyyyy, otak kat lutut ka??

2. Tandas duduk = tandas cangkung
Aku memang tak nafikan, memang ada orang yang tak reti pakai tandas duduk. Tak salah nak mencangkung atas tandas duduk tu. Tapi, tolonglah bukak kasut/ selipar tu. Tolonglah. Kalau dah ade tapak aksut korang tu, tolonglah cuci. Kesian org yang nak pakai lepas tu. Terpaksa cuci bekas tapak kasut korang, lepas tu kena gatal-gatal kat punggung. Aku memang pernah kena, memang sakit hati. Isshh.. Tolonglah jadi bertimbang rasa sikit. Fikirkan orang lain sebelum buat apa-apa. Kita duduk dalam masyarakat, bukan dalam hutan.

Bila cakap pasal tandas, yang pasti, bagaimana kita guna tandas awam, macam itu la juga kita perangai kita sendiri. Kotornya tandas awam tu, maka kotor la juga perangai kita.

No comments:

Post a Comment