Saturday, March 17, 2018

Cara taknak terlupa anak dalam kereta.

Rentetan kisah si ibu yg tertinggal anak dlm kereta yg aku post smlm (disini), ada beberapa cara yg boleh digunakan utk pastikan kita takkan tertinggal anak dlm kereta. Aku pun antara ibu yg kerap terlupa dgn bukan sengaja. Dah nama pun terlupa, bukan melupakan atau dilupakan. Disebabkan aku pun takut dgn tahap pelupa aku ni, aku pun cari cara utk pastikan aku tak terlupa pasal anak aku.

1. Letak handbag/handphone berdekatan dgn carseat anak. 
Pastikan barang berharga tu tak kelihatan dr pandangan mata kasar si pencuri. Letak/ sorok kt blkg carseat, atau kat bwh carseat anak. PAstikan barang tu adalah barang yg kau takkan lupa nk bawak kalau tinggalkan kereta. Handbag ke, pass masuk opis, handphone, botol air, beg pam susu, bekal sarapan pagi, dan mcm2 lagi la.

2. Letak kasut sebelah berdekatan carseat anak
Ini sebenarnya berguna juga, tp tak berapa digalakkan utk memandu tanpa kasut. Kalau yg memang jenis memandu pakai kasut rata, bila keluar pakai high heels atau kasut lain, letak kasut berjalan tu kt bwh carseat anak. Dgn ini, kita mmg takkan terlupa ada anak kita kt belakang

3. Guna aplikasi waze
Yg  ni, canggih sikit. Gunakan waze utk beri peringatan tentang anak kita. Selain guna alert " Anda telah sampai", gunakan alert " Adalah anak anda selamat?". Haaa. Cara ni aku tak guna lagi, sbb aku tak guna Waze, dan aku tak ada nk explore Waze tu lagi. Ni aku dpt info dari ibu bapa yg ada guna cara ni utk buat reminder pasal anak mereka.  Nanti kalau aku dah explore aplikasi ni, aku update ye. 

Setakat ni, itu sahaja yg aku rasa relevan utk kita sebagai ibu dan bapa gunakan utk pastikan anak tak tertinggal dlm kereta. Beringat sebelum terkena. Jgn pernah mengutuk org yg dah tersilap, tp ambil benda tu sebagai pengajaran yg berguna kpd kita sbg ibu bapa.

No comments:

Post a Comment