Wednesday, April 19, 2017

Tak Nak bagi org copy paste blog

Ini adalah rentetan kisah aku di entry sebelum ini.


Ini adalah blog rujukan utk entry aku kali ni: http://www.ahsanulkabir.com/disable-copying-text-blogger-blogs/. Aku belajar cara nk elakkan org copy paste blog dari blog saudara ni. Aku cuma buat secara bergambar utk memudahkan org yg kurang faham. 

Baru-baru ni, aku terperasan blog aku telah diciplak. Tapi bukan utk kesemua entry la. Hanya 1 entry yg aku perasan setakat ni. Oleh itu, aku cuba mencari jalan macamana nak hilangkan fungsi ctrl c + ctrl v dlm blog aku. Cari punya cari, aku terjumpa blog ini:


Link seperti di atas ye :)

Aku pun cuba la utk buat:

1. Pergi dashboard. Pilih layout.

2. Pilih add gadget


3.Nanti akan keluar page ini. Pilih HTML/ Java Script


4. Nanti akan keluar ini:


5. Boleh paste command ini (dapatkan command di sini):


6. Siap


View blog, dan tadaaaaaa. tak boleh copy paste dah. Hehe.

Selamat mencuba. :)




No comments:

Post a Comment