Monday, July 29, 2013

Berurusan dgn TM

Berurusan dengan penyedia perkhidmatan komunikasi terbesar kat Malaysia ni memang memerlukan kesabaran yang 10-20-30-40-50-100 kali ganda. Kalau tak sabar, mugkin akan menyebabkan kemalangan jiwa..

13 Julai 2013
Bad mood. Pergi kerja dengan bad mood, balik pun bad mood. Balik je rumah, tengok WIFI Streamyx TM dah tak boleh pakai. Bila periksa line telefon, senyap sunyi, malam yang sepi pun masih ada unggas yang berbunyi. Lepas berbuka, telefon TM Center, kopak kredit celcom aku. 3 kali call, entah mana-mana dia sambungkan aku. Lepas tu, siap terputus lagi. Ceh. Kali ke empat baru talian disambungkan. Macam-macam soalan yang dia tanye, walaupun jawapan kat mulut aku masih sama, " Line telefon rumah saya tak ada, senyap je." Lepas ti operator die sibuk tanye pasal line internet, modem wifi, aku pakai windows ape..Pergghhhh.. Dah la tengah menyirap, lepas tu macam-macam soalan tak relevan pulak die tanye. Memang la itu prosedur die, tapi bila aku dah cakap suma tak boleh, perlu ke lagi tanya?? Kemudianm, operator tiu cakap, technician TM akan datang betulkan dalam masa 24jam. Ok, aku terima yang tu.

14 Julai 2013
Sepanjang hari aku kat rumah. Tunggu technician TM datang. Hampas. Bayang van TM pun tak de. Punya la aku batal semua planning nak berjalan, semata-mata sebab takut org TM nk datang. Masa kat rumah, jgn cerita la. Da macam cacing kepanasan. sebab internet tak de. Terpaksa pakai internet mobile maxis. Kopak kredit aku.

15 Julai 2013
Telefon TM. Bagi nombor rujukan aduan. Respon yang diterima? " Oo, aduan cik ni dah di 'assign', ada dapat apa-apa panggilan atau sms? Jawapan aku mestilah tak ada. Kemudian, kenyataan yang sama juga keluar lagi dari mulut operator TM, "technician TM akan datang betulkan dalam masa 24jam". Ok, aku tunggu lagi.

16 Julai 2013
Masih tiada tindakan dari TM. Aku pun dah malas nak call. Akhirnya, adik aku pergi TM Point. Pun, masih dapat jawapan yang sama dari pekerja TM, " Oo, aduan cik ni dah di 'assign', technician TM akan datang betulkan dalam masa 24jam". sambil itu, mereka bagi alasan sebab technician tak cukup, sebab ada upgrade kabel bawah tanah kat ceruk dunia mata entah. Ok, kami pun tunggu lagi..

17 Julai 2013
Tiada van TM yang singgah kat rumah aku, lalu pun tak ada. Dalam hati, dah menyirap. Line telefon bukan macam line elektrik, bila tak pakai, tak kena charge. Tapi line telefon, walau tak pakai pun, tetap kena bayar. Bukan kami tak bayar, tiap-tiap bulan siap bayar lebih dari bil. Ceh. Aku call lagi, jawapan tetap sama. Haishhh.. Tapi kali ni operator tu cakap, dia da reassign report aku, dan masukkan report aku dlm list 'urgent'. Hmm.. harap-harap la cepat tindakannya.

18 Julai 2013
Aku membuat satu lagi panggilan ke TM. Masa ni, memang kesabaran aku dah senipis bawang. Nasib baik masa tu aku tak bad mood sangat. Jawapan yang diterima tetap sama. Aku siap bg penerangan kenapa internet tu sangat penting. Iye lah, kakak aku buat part time job, memang kena ada internet. Kalu internet tak boleh pakai? Haishh..sampai aku pun jadi mangsa kena merakas cari sumber internet. Tak ke panas gitu?

19 Julai 2013
Akhirnya, emak aku paksa adik lelaki aku untuk pergi ke TM Point sekali lagi. Dah hampir genap seminggu rumah aku terputus hubungan dengan dunia tanpa sempadan. Baru terasa seksa. Hahaha. Mak aku terus jumpa dengan 'Customer Satisfaction Manager'. Apa yang memeranjatkan. menurut kata pengurus itu, sepatutnya tindakan perlu diambil oleh pihak TM adalah pada 15 Julai 2013! Segala panggilan yang aku buat, ada didalam rekod pengurus tersebut. Semuanya telah berwarna merah, kerana melebihi tempoh 24jam. Akhirnya, pengurus tersebut memberikan kad namanya. Dia menyuruh kami menelefonnya dengan kadar segera jika tiada juruteknik TM yang datang ke rumah aku. Akhirnya, tak sampai sejam mak aku meninggalkan TM Point, aku dapat satu panggilan dr juruteknik TM untuk datang ke rumah. Aikkk?? Nak kena sound dengan manager baru nak buat kerja?

Itu la pengalaman aku dengan TM. Sekarang ni, masih ada lagi gangguan internet, bila selalu saja internet terputus. Selalu tak stabil. Buat berasap je. Oleh itu, jika nak berurusan dgn pihak TM, sediakan la kesabaran tu bertingkat-tingkat, sebab kerenah TM pun berlapis-lapis..

No comments:

Post a Comment