Monday, May 18, 2015

Bila hidup jadi makin tawar.

Makanan yang tawar, sudah semestinya tiada rasa. Mengapa? kerana rencahnya sudah tiada. Sebegitulah juga kehidupan. Jika sudah tawar, makanya rencah itu mungkin berkurangan di mana-mana. Bagi sesetengah orang, mereka berfikir mereka hanya memerlukan satu perencah sahaja dalam hidup, sama seperti Maggi Sesedap Rasa atau pun Knorr Pasti Sedap. Satu perencah, sudah boleh mengimbangi seluruh masakan.

Kau fikir ada ke macam tu?

Mestilah tak ada. Perencah serbaguna itu pun sebenarnya kombinasi perencah-perencah yang lain. Ada bawang la, ada entah apa-apa lagi. Semuanya dengan tujuannya untuk menyedapkan rasa. Begitu juga dengan kehidupan. Tak semestinya hanya satu perkara yang terjadi sudah boleh membentuk peribadi seseorang. Mungkin dalam sehari, dia perlu berhadapan dengna seribu masalah. Dalam sehari, die perlu menyelesaikan beratus persoalan. Itulah rencah kehidupan.

Ada yang pahit, ada yang manis, ada yang masin, ada yang masam, ada yang pahit, ada yang payau, ada yang tawar, bak kata orang, semua jenis rasa ada. Memang benar, kadang-kadang sesuatu perkara yang terjadi memberi impak ysng besar kepada kita. Ada yang boleh berubah jd lebih baik, ade pulak yg terus rebah sebab tak mampu nk terima byk sgt perencah. Bila kita selalu berada di zon selesa, maknanya kita akan kekurangan rencah hidup. Jadi, makin lama, makin la tawar.

Huuuuuuu..

Kalau hidup tu da makin tawar, cari lajalan mcmane nak bg die berperisa semula.

No comments:

Post a Comment