Friday, November 10, 2017

Upgrade ke Umobile


Upgrade dr Altel ke UMobile. maaf Altel, walaupun line Altel adalah agak bagus ( sbb kt kawasan ceruk pun masih boleh dpt internet), tp disebabkan harga data (internet) agak mahal, maka aku berubah ke UMobile.

Altel ni adalah no kt dlm tab aku. Tab ni aku selalu la bukak youtube, atau nk bukak FB/ Insta. Jadinya, aku agak memerlukan data yg byk. Lagi pulak sejak akhir-akhir ni, data internet Umobile da jadi agak murah, maka aku pun mencuba la nasib. Tp utk hp, aku masih setia guna Maxis (gituuuu).

Apa yg perli kita buat kalau nk guna Umobile tp masih kekalkan no lama?


1. Beli simcard. Pastikan siap daftar nama ye. Aku terlupa nk daftar masa tu. Punya la excited. Kemudiannya, sbb tak boleh nk migrate no, terpaksa pergi semula tempat aku beli simcard tu utk daftar nama. Kesian betul.

2. Pergi Laman web UMobile. Lepas tu, tekan Upgrade to Umobile kt atas tu.

3. Sebab aku pakai prepaid, jadi aku pilih prepaid.

Haaaa.. Ini adalah disebabkan no Umobile aku beli tu tak daftar atas nama aku lg. Cis.. Rakus sgt. Hahaha
 4. Akan keluar ini, Isi la apa yg patut. Bahagian new mobile no dan Sim Serial no, masukkan no telefon dan no sim starter pack yg dah dibeli tadi.

5. Utk confirm request, akan dpt TAC no dr Umobile. Msg ni akan dihantar ke no telefon yg kita nk guna tu (no telefon yg dikekalkan). Bila dah dpt, isi la pd bhgn TAC tu. Lepas tu, tekan la upgrade request.


6. Haaa. Selesai. Tunggu la sampai line UMobile tu boleh pakai.

7. kalau tertanya-tanya status update tu, boleh la cek kt sini.

8. Bila dpt msg ni, tandanya aku dah berjaya! Masa tukar tu, adalah dlm tak smpai sejam pun. Kejap je.


 9. Ini utk login dlm akaun kita sendiri. Hehe.  Jgn lupa tekan first time login utk dptkan no pin. No pin tu, kalau boleh dihafal. Sbb nnt kalau nk login, mmg kena ada no pin ni, lebih-lebih lg login ikut komputer.
 
10. Ini adalah disebabkan aku terlupa no pin. Hahahaha.

Okey. telah selesai cara-cara nk tukar line dr Altel ke UMobile. Mudah shj. Semuanya dihujung jari skrg ni. Tak mcm dulu, kena pergi kt service center, baru boleh ubah. Huhu.










No comments:

Post a Comment