Wednesday, April 19, 2017

Plagiarism

Ambil dr google
Hmmm.. 

Tak sangka blog cikai aku  ni pun ada org copy paste. 

Copy and paste. Cetak rompak. Plagiat. Ni adalah benda yg perlu dihadapi oleh orang yg menulis & bahan penulisannya mudah didapati oleh orang lain. 

Benda ni bukannya tak normal. Dlm dunia blog ni, benda ni adalah sgt common, sgt normal. Memang tak dinafikan, hampir semua benda dalam dunia internet ni lebih kurang. Tak jadi masalah kalau kita ambil satu artikel tu utk dijadikan sumber rujukan, kemudaian baru kita olah sendiri ayat. Sama la mcm buat tesis. Tapi yg tak best tu, bila ada org yg dgn slumbernya, terus copy paste sebji sebulat artikel yg kita dah tulis. Dah la tulis pakai idea sendiri, sesedap rasa je dia tiru. Sampai kan 3 noktah kt hujung ayat aku pun dia tiru. Cuma yg dia tukar, dari aku kpd sy. Cehhhh...

Yg atas tu, blog aku. yg bawah tu, blog org yg meniru. Ayat sama je, cuma die letak salam, lepas tu tukar aku kpd saya. Tajuk pun tiru jugak, cuma tambah 2016)
Aku agak marah la. mana taknya, susah payah aku printscreen step by step, dia dgn bangganya copy semua sekali. Yg dia ubah sikit, utk kerja kerajaan je. 

Jadinya, salah satu cara nk elakkan org copy lagi blog cikai aku ni adalah:
1. Buat watermark pd gambar
2. Buat satu command utk elakkan org copy paste blog.
3. Letak remark Hak cipta terpelihara

Setakat ni aku dah mula buat 3 step ni. 

Harapnya lepas ni, sesiapa yg nk copy paste tu boleh, tp sila la nyatakan link blog asal. Jgn la dgn tak malu nk mengaku mcm harta sendiri




No comments:

Post a Comment