Tuesday, April 4, 2017

Badan kurang kalsium

Bila badan kurang kalsium, makan benjo pun gigi boleh patah. Hahahaha

Rapuh betul gigi aku tu. Gigi tu sebelumnya dah pernah berlubang. Pergi klinik, dapat tampalan.Dah bertahun jugak la, lebih dr 10 tahun. Aku pun dah lupa. Haahahaha. 

Kelmarin mlmnya, aku mintak adik aku belikan benjo dgn burger daging. Jd, aku bwk kedua-dua makanan tu pergi kerja, sbg sarapan. Nak dijadikan cerita, aku makan benjo dulu. Tetiba, aku rasa mcm tergigit benda keras. Aku ingatkan tergigit kulit telur. AKu cuba keluarkan, tp tak jumpa. jd, aku teruskan makan. Tgh syok makan, tergigit kali kedua. Aku pun cuba keluarkan. 

To my horror (kata omputih), gigi aku!!!! Serpihan gigi di atas tangan. Aku bergegas lari ke toilet, dan memang sah gigi aku dah berserpih. Boleh la nampah saraf kt situ. HUhuhuhu. Sedih....


Terus aku mintak time-off kt HR, terus la aku ke klinik gigi. Mula-mula, aku jangka gigi aku kena cabut. Tapi doktor cakap, masih boleh diselamatkan. Phewww. Nasib baik. Gigi aku hanya terpatah di bahagian atas shj, tp akar dia masih kuat lg. Doktor ketuk-ketuk gigi tu, tanya sakit ke tak, tp memang tak sakit. Kiranya kuat la lagi akar die.

Aku kagum dgn skill doktor tu. Gigi aku boleh dikatakan hilang hampir separuh, tp dgn skill yg dia ada, aku tgk gigi aku mcm ada sedia kala. Huuuuu. Terasa kagummm yg amat. Terima kasih doktor~

Tapi masalah aku sekarang, gigi aku tu jd sensitif. Minum air sejuk sikit, memang rasa sampai ke kepala. Huuuuu. Lepas ni, kena la bykkan makan makanan yg berkalsium..

* kena cari sensodyne*
** Sulaiman lg byk kalsium, sebab dah ada 7 batang gigi*
*** Sulaiman dah amik kalsium ami dr susu***

No comments:

Post a Comment