Tuesday, November 1, 2016

Tabung

Bila fikir zaman sekarang ni, adalah zaman tabung. Sebelum membeli sesuatu benda tu, kena la menabung. Huhuhu. Mana taknya, zaman ni adalah zaman mencabar. Kuasa membeli dah semakin berkurangan dek kekangan akibat kenaikan harga barang. Sedih kan? Nak buat macamana. Dah terpaksa. ( Menangis berlagu dangdut).

Oleh itu, kena la ditubuhkan tabung utk berbelanja. Bukan senang, sebab biasanya duit tu memang dah ada yg punya, jd nk kena kurangkan perbelanjaan utk memaksimumkan tabungan.

Setakat ni, aku ade beberapa tabung:
  1. Tabung anak
  2. Tabung mesin jahit tepi ( aku nak beli mesin jahit tepi. Huhuhu)
  3. Tabung bercuti
  4. Tabung hutang
  5. Tabung kecemasan.
  6. Tabung kereta
Setakat ni, tabung mesin jahit tepi dan tabung bercuti je yg masih kosong. Yg lain, alhamdulillah dah mula terisi. Mcmane aku buat? Aku buka satu akaun khas utk tabung aku.( Setakat ni, masih ade 2 tabung yg tak terisi) Sampai masa, aku transfer je duit. Ada gak aku terfikir nak masukkan duit cash dlm tabung, tapi aku rasa kurang berkesan, sbb nnt aku boleh korek dan belanja. Hahaha. kalau dalam bank, aku ada malas sikit nak pergi bank dan keluarkan duit.  

Tapi kalau dalam bank, nnt kena bayar rm10 pulak utk setahun, kan? Hmmmmm... 

Ape pun, moga semuanya berjalan seperti yg dirancang. Hohohoho..

* Sila jauhkan web lazada dr pandangan mata aku!*

No comments:

Post a Comment