Wednesday, November 16, 2016

Khabar angin yg berubah angin

Huhu. Siapa pernah kena situasi mcm ni? Khabar angin bertiup sepoi-sepoi bahasa, lepas tu berubah jadi taufan? Cerita dr A, tau-tau je dah berubah jd Z. Adesss. Memang kelakar pun ade, sedih pun ade.

Aku pernah merasa. Arwah abah meninggal tahun 2013, sebab sakit jantung, dan meninggal dalam tidur. Memang agak sedih, sebab masa aku bangun subuh, arwah abah ade lg, tgh tgk tv. Tapi dalam pukul 8 pagi tu, aku terbangun sbb terdengar jeritan mak aku panggil arwah abah... Al fatihah utk abah.

Apa yg aku nak cerita kt sini adalah, mcmana cerita arwah abah meninggal dalam tidur tu, berubah jadi meninggal jatuh dalam bilik air. Aku tak tahu siapa yg sampaikan, dan siapa yg buka cerita. Lepas arwah abah meninggal, aku ada juga jumpa kawan arwah abah 2 3 org, sbb nk tanya sama ada arwah abah ada berhutang ke tak. Dari situ, aku berbual dgn pakcik-pakcik ni. Pakcik-pakcik ni pun tanya la pasal mcmana arwaha abah meninggal. Ada yg cakap jatuh dalam bilik air, ada yg cakap meninggal kt hospital, ada yg cakap meninggal sbb sakit dah lama, dan macam-macam versi. Aku pun sampai hanya mampu geleng kepala.

Banyak versi ni terjadi sebab org lebih suka buat spekulasi sendiri berbanding nak pergi bertanya kat org yg sepatutnya. mcm la gosip artis. Nampak artis tu keluar sorang-sorang tak bawak suami, dituduhnya dah bercerai. Lepas tu, org lain baca, orang lain sebarkan pulak. Habis satu malaya tahu. Lepas tu, susah payah la artis tu nak terangkan, sampai terpaksa buat press conference. 

Teruk sebenarnya spekulasi sendiri ni. Sedikit sebanyak, org yg terlibat tu mesti akan rasa sedih dan terluka. Iye la, da dicakapnya macam-macam, ada yg menyakitkan hati, siapa yg boleh tahan, kan? Hmm.

Oleh itu, pastikan sebelum berkata tu, pastikan sumber tu sahih. Jangan pulak berdasarkan sumber dari anak sedara jiran aku punya opah sedara punya adik lelaki. Memang terus ke laut la kesahihan berita tu. Bila benda tak sahih, tak pasal-pasal benda tu dah jatuh fitnah. Huuuu. 

* Kaki gosip memang suka sebarkan berita tak sahih*

No comments:

Post a Comment