Wednesday, September 14, 2016

Bangsa Johor



Aku pelik kenapa tetiba isu bangsa johor ni timbul. Aku sebagai org Johor, tak la melatah ke ape. Kalau org dok kutuk-kutuk Johor kt dlm fb atau twitter tu, satu je la kesimpulan aku; orang tu malas nk membaca atau malas nk ambil tahu pasal sejarah. 

Sebab apa? 

Bangsa Johor dah wujud lama da, sebelum merdeka lg. Lagu Bangsa Johor dah wujud lebih dr 100 tahun. Dalam lagu Bangsa Johor, ada lirik Luaskan Kuasa. 

Kann? Benda tu semua sejarah. Bangsa Johor bukannya baru wujud 3 tahun lepas. Bila ada yg ckp Bangsa Johor ni mcm baru keluar hutan sibuk nak mencanang, pada aku, dr aku mula pergi sekolah memang dah diterap dgn Bangsa Johor. Dah korang yg tak duduk kat Johor ni nak sibuk, dah kenapa?

Hmm.. Aku bukannya nak meroyan. Bila ada yg kutuk-kutuk negeri Johor macam-macam, pada aku, aku bersyukur sbb aku tak perlu berhijrah ke negeri lain semata-mata nak cari kerja. Ramai kawan-kawan kerja aku yg bukan berasal dr Johor, yg merantau cari kerja. Aku masih disini. Dari sekolah tadika, sekolah kebangsaan, sekolah menengah, sekolah asrama, matrikulasi, universiti, kerja, semuanya di Johor. Aku abaikan je mulut-mulut longkang tu. Buat apa nak berbalah dgn org yg tak nak membaca, iye tak? 

* Abaikan je mulut-mulut longkang. Bukannya ada faedah nak bergaduh dgn diorg.*


No comments:

Post a Comment