Friday, May 6, 2016

Kahwin muda?

Heboh kisah pasangan kawin  muda. Apa yg untungnya. Apa kelebihannya. Salah satu kelebihan, katanya umur 40, anak dah masuk u. Jadi, boleh la pergi berjimba dgn suami. Hmmm.

Tapi ada satu yg penulis ni terlupa, iaitu jodoh. Bersyukur lah jodoh dia sampai awal. Ada jodoh yg dah sampai umur 15 tahun, ada jodoh yg sampai umur 70 tahun. Jadi, takkan nk cakap makcik atau pakcik yg jodohnya sampai umur 70 tahun tu berada dalam kerugian? Pada aku, tak sama sekali.

Pemikiran setiap org berbeza. Mungkin dari segi anak, org akan cakap, kawin muda maka dapat anak awal. Tapi, anak itu pun rezeki. Ada org kawin muda, tapi dapat anak 10 tahun kemudian. Ada org kawin berumur, dapat anak setahun seorang, kembar berpasang-pasang.

Bila cakap kawin muda utk elak maksiat, tp pada aku semuanya bergantung pd niat masing, dan juga bergantung pada sejauh mana kita mampu menahan diri dari perkara-perkara maksiat. Senang kata, segalanya bergantung pd diri kita sendiri. Aku antara org yg kawin pd umur hampir lewat 20-an (27 tahun secara tepatnya). Terus terang, sepanjang aku belajar, dr zaman sekolah hingga ke zaman uni, aku tak pernah ada 'pakwe' atau pun buah hati, ataupun apa-apa yg berkaitan. Niat aku hanya satu, pergi sekolah utk belajar, pergi matriks utk belajar, dan pergi uni utk belajar. Walau ada yg nak berkenalan, masa tu prinsip aku adalah waktu belajar adalah belajar, makanya aku mengabaikan salam perkenalan tu.

Niat utk berkahwin. Apa niat kita? Niat sebab nak elak maksiat? Niat sebab nak berkeluarga? Niat sebab nak sehidup semati? Adakah kita benar-benar dah bersedia? Semua terpulang pd hati. Jgn berkahwin hanya kerana ikut kawan, jangan berkahwin hanya kerana kata org. Yang kita nampak hanya luaran, tapi azalinya tak siapa yg tahu kecuali mereka dan Allah Taala sahaja. Bila benar-benar rasa bersedia utk pikul tanggungjawab suami isteri, bila benar-benar besedia utk menambah ahli keluarga, barulah keputusan yg sewajarnya diambil. Jangan ada yg merungut, sedang belajar di uni, tapi telah mengandung, bagaimana nak hadapi situasi ini? Jika dah berkahwin tu, sewajarnya boleh berfikir sendiri secara logik. Jika tak mampu nak ada zuriat, usaha bersama suami isteri utk merancang kehamilan. Jangan dah mengandung baru nak ditanya bagaimana nak hadapi. Sudah terlambat semua itu.

Oleh itu, rancanglah kehidupan masing-masing. Usaha, doa, tawakkal. Niat yg paling penting. Rezeki masing-masing semestinya berbeza.


No comments:

Post a Comment