Tuesday, February 2, 2016

Review: Ola Bola

Sumber: Google
Hari sabtu lepas, 30 Jan 2016, aku ada pergi tgk wayang dgn abg Fairuz. Asalnya, aku xda planning pun nak pergi tgk wayang. Tapi disebabkan tiket free adik aku utk bulan Januari masih ada berbaki 6 tiket, mcm rugi la plak nak burn mcm tu aje. Tanya abg Fairuz, nak tgk wayang tak? Abg Fairuz kata, kalu nk tgk Ola Bola, boleh la. Makanya, aku pun pergi la tgk Ola bola.

Utk cerita ni, aku terlepas opening dia, sbb aku sakit perut teramat, dan bertapa dlm toliet lebih dr 20min. Merana wei. Terus gegar lutut nak jalan, sbb masuk tandas cangkung. Hahaha.

Scene kat funfair tu memang sebijik buat suasana tahun 1980. Tapi, ada 1 spoil, sbb ade 2 org awek melayu pakai shawl butterfly. What?? Zaman tu, makcik-makcik pakai tudung bawal pin sampai bawah, kelepet tutup dahi, atau pakai tudung stail ikat belakang. Sungguh mengganggu konsentrasi aku. Huhuhu. Buat la homework sikit mcmane org tahun 1980-an pakai tudung. Huhu. Tak pasal2 dah ganggu setting filem.

Aku terhibur tgk cerita ni. Setiap watak ada peranan masing-masing. Rahman (Bront Palarae)  memang kelakar. Cara dia ulas bola, memang ada stail tersendiri, ayat ad-lib memang buat org ketawa. Cerita mcm ni memang takkan terlepas dari konsep kekeluargaan, dan pd aku, itu memang la sepatutnya diterapkan, lagi la pulak konsep kekeluargaan makin pupus dlm diri org Malaysia ni. 

Cerita ni buatkan kita rasa, kaum tu sebenarnya hanya tertulis atas surat beranak je, tp hubungan persahabatan tanpa mengira bangsa tu yg penting. Masa ni la nak menunjukkan rasa bersatu padu di bawah bendera Malaysia. Lagi pun, sejak dari dulu, memang dah terbukti sukan mampu menyatukan Malaysia. 

Tak rugi tengok cerita ni. Usaha tangga kejayaan tau~


No comments:

Post a Comment