Monday, December 28, 2015

Nasi Lemak tak ada kolestrol

Rutin aku pagi-pagi bila sarapan adalah...

Makan nasi lemak. huhu. Memang dah jadi habit sejak mula kerja dulu. kalau tak nasi lemak, nasi kerabu. Tp, 80% selalunya aku makan nasi lemak. Mula-mula org selalu tegur, aku tak takut gemuk ke? ada yg marah aku, sebab nasi lemak tu byk kolestrol. Tapi, aku terbaca kat blog Kevin Zahari, nasi lemak tu tak ada kolestrol. Aik, nasi lemak tak ada kolestrol? Biar betul?

Memang betul pun. Nasi lemak pada asalnya tak ada kolestrol.

Tapi nasi lemak ada santan. Santan tu tinggi dengan kandungan lemak. Lepas tu, lemak dlm nasi lemak tu adalah termasuk dalam kategori lemak tepu, iaitu lemak yang boleh meningkatkan kolestrol dalam badan. Sebab apa? Lemak tepu ni lemak degil. Susah nk diuraikan. Nanti lemak-lemak tepu ni akan menyebabkan tahap kolestrol dalam darah meningkat. Macamana boleh meningkat? Tu kena la tanya doktor, sebab diorg je yg boleh uraikan apa kaitan antara lemak tepu dgn kolestrol tu. Sebab aku dah baca pun, aku tetap tak faham. Nampak sangat memang bukan jodoh aku dgn medic.

Oleh itu, kesimpulan die same je. Makan nasi lemak boleh meningkatkan kolestrol. Tp, bukan nasi lemak ada kolestrol, tp bahan dalm nasi lemak, a.k.a santan tu yg akan menyebabkan kandungan kolestrol dalam darah meningkat.

Jgn lupa bersenam lepas makan nasi lemak. Heeee.

No comments:

Post a Comment