Thursday, December 24, 2015

Multi-level Marketing dan Bisnes Kelepet

Asal usul Gambar: Sini
Sekarang ni, cukup banyak bisnes MLM dan juga bisnes kelepet. MLm tu bisnes ape? Bisnes skim piramid. Maksudnya,org lain cari kau, pastu kau kena cari org lain. Tapi sebelum tu, kau kena la kuarkan duit utk kayakan org yg cari kau, dan org yg kau cari kena la keluarkan duit utk kayakan kau. Senang bukan?

MLM ni ade mcm2 jenis. Ade yg jual ubat, ada yg jual gelang, ada yg jual penapis air. Padahal, modal 5% je dr harga asal. Dijual mahal-mahal sebab nk untung lebih. Iyelah, nk untungkan poket upline dgn poket tokey.

Asal usul gambar: Sini
Bila ckp pasal MLM ni, aku malas nk cakap, sbb memang dah popular dah kisah ni. Yg tak best pasal MLM ni, adalah bila sedara mara kau dah terjebak. Mula la diorg dok dtg rumah, promote sana sini, suruh buat loan sana sini, mcm lah kitaa tak ade benda lain yg nk dibuat. Lepas tu, bila ada kawan kau yg terjebak.Yg tak bestnye, kawan yg kau tak pernah cakap sepatah perkataan pun masa dlm kelas. Tetibe, dia boleh mesej kau, lepas tu promote MLM dia, dan buat ka macam kawan rapat best friend forever and ever. Choi... Aku dah la memang jenis tak bercakap dgn lelaki. Tetibe nk beramah mesra dgn aku plak. Memang salah laaaa..

Ada lagi satu bisnes yg guna sistem MLM, iaitu bisnes SCAM, iaitu bisnes penipu. Yg ni pun memang merepek la jenis bisnes die. Beli rumah bawah harga market, beli emas dpt pulangan berganda-ganda. Pastu, semuanya lesap. Habis titik peluh. 

Aku kesian kat org yg terjebak dgn MLM dgn bisnes kelepet ni. Nanti akhirnya akan merugikan byk pihak. Ada sampai yg bergaduh, keluarga berpecah belah, putus kawan, bercerai berai. Nak untung bukan mudah. Jangan asal org tunjuk duit, kita percaya dgn bisnes org tu, Kadang-kadang, aku kesian kat org yg jadi mangsa. Ada yg pakcik makcik, ada yg budak sekolah, ada yg surirumah. Aishhh.. Org yg amik kesempatan tu? Aku harap kau bertaubat la cepat. Kubur tu boleh kat mana-mana je. Jgn sampai nnt masa akhirat, kau merangkak nk bayar hutang kat org lain guna pahala kau. Tak guna da semua tu. 

** Kpd org yg nk buat bisnes MLM, jgn cari aku. Aku tak berminat**

No comments:

Post a Comment