Thursday, August 6, 2015

Panjangnya Nama~

Hari tangan aku gatal untuk menulis, berkaitan nama.

Aku lihat, orang disekeliling aku mula meletakkan nama anak yang panjang-panjang, mega-mega. Jika panjang tapi mudah untuk disebut, itu dikira ok la juga. Tapi ada yang meletakkan nama anak yang sangat panjang, lepas tu kemain letak nama Arab,sampai lidah melayu aku pun tergeliat nak menyebutnya.

Keghairahan dalam meletakkan nama anak yang unik-unik, termasuklah meletakkan nama Arab yang 'vogue-da-bazz' sudah lama bermula. Rata-rata aku tanya kawan aku, nama anak selalunya unik, pelik, dan tergeliat lidah untuk dibaca. Memang benar sekarang ramai yang inginkan nama anak mereka  lebih berunsurkan islamik, tp adakah ia praktikal dgn lidah melayu kita? (Garu-garu kepala sikit)

Orang tua-tua selalu pesan, 
 "Jangan letak nama anak panjang dan susah, sebab kesian budak tu. Susah nak bawak nama."

Sampai sekarang aku masih tercari relevannya nasihat ini. Tapi pada aku, ada betulnya. Jika nama terlalu panjang dan sukar untuk disebut, tidakkah nanti nama anak yg elok, akhirnya dipendekkan kepada nama yg tak elok? Contohnya, Khadijah yg berubah kepada Kat, Muhammad yg berubah kepada Mat, dan macam-macam lagi. Itu belum kira lagi nama yg sukar untuk disebut oleh mereka yg berlidah melayu. Tergeliat dibuatnya. Takut bila disalah sebut, nama akan bertukar kepada maksud yg kurang elok. Nama tu kan satu doa juga. Huhu. Faktor lain? Bila nama itu disambung dari patah perkataan yg berbeza, ditakuti sambungannya tu tak betul dari segi bahasa. Kalau ikut bahasa melayu, nampak mcm sedap. Tapi dari segi bahasa arab, maksud nama sebenar dah lari dari asal tanpa kita ketahui. Huhu. Lagi bagus sebelum letak nama anak, rujuk dahulu org yg faham akan tatabahasa arab. Mungkin mereka boleh betulkan mana yg tak betul pd nama anak itu.
Jadi, nak letak nama anak, berpada-pada lah. Sedap tak semestinya bermaksud yg baik-baik. Jangan kerana nama anak org lain gempak, kita pun nak anak nama gempak. Kadang-kadang, keserdahanaan tu yg lebih cantik.

No comments:

Post a Comment