Tuesday, August 25, 2015

Aku bukan Professor X

Aku bukanlah Profesor 'X' Xavier yg boleh membaca minda orang lain, atau boleh mempengaruhi minda orang lain. Aku adalah  manusia biasa, yg kadang-kadang tak faham dengan minda sendiri, ataupun malas nk guna minda sendiri, sebab aku kadang-kadang malas nk fikir. Hahahaha. 

Jadinya, aku amat marah dengan umat manusia yg memandu kereta, tapi tak suka guna signal. Aku tak tahu la dia belajar atau tak kegunaan dan cara guna signal dalam kelas memandu tu, dan aku tak tahu la macamana dia boleh lulus dalam ujian memandu. Benda yang mudah macam tu pun tak boleh nak hadam ke? Aku rasa, tu benda yg paling asas dalam memandu.

Pemandu yg macam ni, aku tak tahu nak masukkan dalam golongan ape. Mereka yg pasti bukanlah haiwan yg tak ada akal fikiran, sebab haiwan tak boleh memandu kereta. 

Selain itu, aku juga ada jumpa pemandu yang suka-suka tukar warna signal tu, jadi warna selain oren/kuning, iaitu warna asal. Ada yang dah ditukar jd putih, ada yang dah ditukar jadi merah. Kau rasa, orang boleh perasan ke dengan warna signal tu? Mestilah tak, sebab warna merah tu sah sama macam lampu belakang/ lampu brake, manakala lampu putih tu dah lebih kurang macam lampu mengundur. Ada fungsinya lampu signal tu warna kuning, iaitu utk membezakan lampu signal dgn lampu-lampu yg lain. Tak payah lah sibuk sgt nak solek kereta tu, sampai akal pun dah ditabur ke laut. 

Fikirkan lah keselamatan orang lain juga. Kadang-kadang, disebabkan orang-orang yg sebegini, jalan menjadi sesak, dan juga jumlah kemalangan meningkat. Mana tidaknya, kemain suka hati tukar lorong hingga pemandu di belakang terpaksa buat brake kecemasan. Bila kereta depan dah mula brake, reaksi berantai ni akan menyebabkan pemandu di belakang dan belakang dan belakang dan belakang akan mula brake. Tak ke jadi sesak lepas tu? Belum kira lagi org yg tak perasan org dihadapan brake, tau-tau je bumper hadapan kereta dah 'cium' bonet kereta orang lain. Pun buat naya gak. Huhuhu..

Oleh itu, gunakan lah signal tu. Signal dicipta bukan sbg hiasan utk mencantikkan kereta. Ia dicipta utk mengelakkan kemalangan. Jgn jadikan diri kita sbg punca masalah org lain.

No comments:

Post a Comment