Sunday, October 5, 2014

Raya Korban- Lembu yg bernama Pink

Raya korban tahun ni mcm raya korban yg sudah-sudah. Hehe. Tetiba aku teringat kisah kira-kira 20 tahun lepas. 

Rumah aku berhadapan dengan balai raya. Jadi,bila ada lembu korban, pasti aku akan pergi melawat.
Pada tahun tu, ada 3 ekor lembu yang nk dikorbankan. Seekor lembu yang menarik perhatian aku, lembu warna coklat. Aku lihat kat cuping telinga die ade satu tag, 'Pink'. Makanya aku panggil lembu tu dengan nama Pink. 

Selama 4 hari sebelum hari raya,aku pasti datang jumpa Pink, dan bg dia makan. Aku amik je segala rumput yang ada kat halaman rumah aku, dan aku akan beri pada Pink. Aku siap bercakap-cakap dengan die. 

Yang pasti, bila hari raya korban berlangsung, aku menangis, sebab Pink kena sembelih. Wuwuwuwu. Mak aku sampai pujuk aku. Tahun tu, memang aku tak makan daging lembu korban, sebab aku teringatkan Pink. Hahaha. Agak lawak bila difikirkan semula. Tapi, sebenarnya, sehingga sekarang aku masih tak boleh tengok orang sembelih haiwan utk dimakan, sebabnya akhirnya memang aku tak lalu nak makan. Hmm..

Mungkin hati aku lembut sangat...

No comments:

Post a Comment