Friday, October 3, 2014

Nak kulit putih atau nak kulit cantik?

Mana satu jadi pilihan? Kulit putih atau kulit sihat?

Masa aku meningkat remaja, pada hemat aku, kalau kulit putih, makanya mesti akan cantik. Kaawan aku dulu pernah cakap, kalau aku putih, mesti aku cantik. Huhu. Aku pulak memang dari zaman sekolah sibuk aktif dengan aktiviti padang. Sebut sahaja nama sukan, hampir semua aku sertai. Makanya, kulit aku akan jadi sedikit hitam berbanding dengan kawan-kawan yang lain.

Masa tu, aku fikir nak putih. Oleh sebab masih bersekolah, barangan yang aku boleh beli hanya Fair and Lovely je. Aku pakai tiap-tiap hari dengan harapan kulit aku boleh putih. Hahaha. Tapi disebabkan aku memang berjemur lebih dari 3 jam setiap hari, makanya walaupun aku pakai 10 kotak Fair and Lovely pun belum tentu kulit aku cerah.

Umur meningkat dewasa, aku telah sedar satu benda. Apa guna kulit putih kalau tak sihat? Biarlah kulit gelap, tapi sihat. Sekarang, aku dah tak hiraukan produk kecantikan yg cakap boleh putihkan kulit. Pada aku, produk tu hanya nak memanipulasi wanita. Oleh sebab orang kita dah disogokkan ' Kalau putih mesti cantik', makanya ramai la yang berduyun-duyun nak putih. Pada aku, buat apa nak kulit putih tapi bahan tu penuh dengan barang yang merbahaya? Kesan yang diterima bukan sekarang, tapi bila kita dah tua. 

Sekarang ni aku lebih gemar guna barang yang murah dan semula jadi. Kalau pencuci muka, aku lebih selesa dengan sabun susu beras. AKu akan blender kulit kayu manis, beras dan gula, dan aku akan jadikan ia sebagai scrub. Aku hanya guna toner Hada Labo, dan pelembap Safi. Alhamdulillah, kulit aku masih sihat. Banyak kali juga orang nk jual produk pemutih pada aku, tapi jawapan aku, 'Tidak, terima kasih'. Aku amat berpuas hati dengan apa yang aku pakai sekarang. 

* Sila jangan sibuk cakap aku hitam. Aku tak kisah aku hitam ke tidak. Tu tandanya aku luangkan lebih banyak masa kat bawah matahari berbanding dengan org lain*

No comments:

Post a Comment