Saturday, August 30, 2014

Maki

Aku dilahirkan dlm keluarga yg agak konservatif. Cakap kasar itu sesuatu yg paling dilarang. Nak guna 'aku' sesama adik beradik oun, pasti bakal dijeling oleh arwah abah. Jika nk mintak tolong, perjataan 'terima kasih' pasti meniti bibir. Caci maki? Sudah tentu otu satu benda yg diharamkan !

Jadi, sudah tentu aku tak selesa berada di sekeliling manusia yg rajin memaki hamun di kala marah memuncak. Telinga aku serta merta rasa sakit, selain hati aku pun akan rasa sakit. Jika ikut hati aku, mahu saja aku cili-cili mukut org2 kaki maki ni. Benda lambat sikit, maki. Die tak puas hati sikit, maki. Orang lain salah sikit, maki. Ape, bagus sgt budi bahasa sampai maki-maki org?

Tak sedar ke, bahasa melambangkan bangsa? Bahasa melambangkan budi pekerti?

Mahu aku samakan caci maki kau tu dgn diri kau sendiri ke?

Terpulang..

No comments:

Post a Comment