Monday, April 21, 2014

Air halia

Sejak akhir-akhir ni, perut aku selalu masuk angin. Memang aku ada masalah gastrik sebelum ni, tapi disebabkan selera makan aku yang dah terbang melancong meninggalkan aku di alam fana ni, aku dah mula kurang makan, maka perut pun mula masuk angin. Tapi alhamdulillah, aku tak kena sakit perut sampai nak guling-guling macam aku selalu kena dulu, tapi cukup la sekadar rasa nak muntah. (Bagus ke gitu?)

Oleh itu, atas inisiatif sendiri, aku buat air halia!!

Tadaaaaaa!!!!! Percubaan pertama
 Oleh sebab aku tak tergamak nak minum air halia buta-buta macam tu, makanya aku terpaksa menjadi kreatif, iaitu mencampurkan oren Sunquick dan madu. Maka, ini la hasilnya. Rasa halia tu sekurang-kurangnya dah tertutup dek rasa oren tersebut. Pada percubaan pertama, aku tak dapat rasa perbezaan sangat, cukup sekadar sendawa sana sini (sebab aku minum jam 12.00 malam)

Percubaan kedua
Percubaan keda da mula menampakkan hasil. Perut makin rasa clear, buang air kecik makin lawas, sakit-sakit badan makin kurang, walaupun tak ada la hilang semuanya 100%, sebab baru gelas kedua. Hehe.

Nampaknya, lepas ni aku boleh amalkan lagi minum air halia ni. Ni Antara khasiat halia:
 
1. Halia Mengekalkan Peredaran Darah Normal.
2. Memulihkan Mabuk dalam Perjalanan dan Mabuk Pagi

3. Meningkatkan penyerapan nutrien dalam usus.
4. Pencegahan Demam dan Selesema
5. Mengurangkan Ketidakselesaan Perut.
6. Mencegah Barah Usus.
7. Mengurangkan kesakitan dan keradangan.
8. Melawan Masalah Pernafasan yang biasa seperti batuk, kahak
9. Rawatan Kanser ovari.
10. Menguatkan imuniti,


Sumber: Google la, macam biasa
Okay, mari jalani hidup yang sihat~

No comments:

Post a Comment