Tuesday, April 22, 2014

Air Halia, kisah 2

Bila teringat pasal air halia, pasti aku teringat kisah ni. Air fresh orange yang dah dicampur dengan halia. 

Alkisahnya kira-kira 13 tahun yang lepas. 

Masa tu aku berumur 13 tahun, dan adik aku yang kecil baru je berumur tak sampai setahun. Masa tu, emak selalu tak ada kat rumah, jadi tugas untuk jaga adik kecik tu terletak kat tangan aku dan kakak aku yang tua. Adik aku yang lelaki tolong gitu-gitu je. 

Biasa la bagi budak kecik, pasti akan ada masalah sembelit, susah nak buang air besar. Nak dijadikan cerita, masa tu bila bukak peti ais, ternampak ada beberapa biji oren sunkist. Kakak aku pun terfikir untuk buat fesh orange, dan akan diberi sedikit untuk adik aku yan kecik. Tetiba, aku dapat satu idea, apa kata aku letak halia? Mesti semua angin dlm perut adik aku akan keluar. Makanya nak dijadikan cerita, kakak aku bersetuju dengan cadangan 'hebat' aku tu.

Kakak aku mula memblender semua buah, termasuk la halia. Kami masukkan air dlm botol susu, selebihnya kami minum. Jika ikut perut kami, kesan air fresh orange sarbat tu adalah sekadar kentut-kentut sahaja. Namun, disebabkan idea hebat aku tu, adik aku yang kecik tu kena cirit birit selama seminggu! Hahahaha

Emak sampai dah pening kepala, kenapa anak bongsu dia tu kena cirit birit. Dari mana salahnya? Apa silapnya?

Hahahaha.. setelah 13 tahun, baru rahsia itu terbongkar......

Sorry mak, kami kesian adik tu sembelit, susah buang air. Kami kakak yang prihatin.. Hahahahahaha

No comments:

Post a Comment