Wednesday, December 25, 2013

Hujan dan banjir (Bahagian II)

Hari tu, aku ada post pasal banjir di sini.

Kali ni, rumah aku pula dinaiki banjir.

6 Disember 2013

Hujan lebat di opis. Selebat-lebatnya. Aku lihat hujan yang menderu turun sangat menggerun kan. Tiba-tiba, aku terima panggilan dari adik, 

" Uda, rumah banjir!"

Dalam keadaan hujan lebat, aku redah juga untuk pergi ke kereta. Aku bergegas memandu ke rumah. Dalam perjalanan pulang, pelbagai benda yang bermain di fikiran. 8 Disember 2013 nanti, emak saudara aku akan bernikah di rumah aku. Aku mula risau.

Sesampai sahaja di kawasan rumah, ini yang aku lihat:


Dah tak nampak mana satu jambatan, mana satu longkang, mana satu jalan raya.

Kesian ayam aku yang dalam sangkar tu..uhuk.. T______T
Air yg melimpah dari sungai sebelah

Sungai sebelah

Air dah mula menutupi laman rumah. Dengan berbaju kurung, aku berlari dari balairaya yg lebih tinggi (utk letak kereta) terus ke rumah. Aku dah mula terbayang ayam aku.. Aku terus alihkan ayam aku ke tempat yang lebih tinggi. Gigih aku tarik sangkar dia, takut hanyut dia, kesian. Kemiudian, aku masuk ke rumah.

Air naik kat dapur sahaja, paras buku lali

Bilik air yg dipenuhi air
Nasib baik la air hanya naik separas buku lali. Hanya kawasan dapur sahaja yg terlibat. kawasan lain semua masih kering dan terselamat. Rumah jiran aku dinaiki air hingga paras lutut. 

Rumah jiran aku

air yg naik di kawasan tepi dapur
Masa aku sampai. kelihatan emak saudara aku yg akan menikah pada hari ahadnya tu sedang menggunting lada kering untuk dikisar. Hmm.. nasib baik air tak naik lagi. Selepas sejam kemudian, air semakin surut, dan akhirnya aktiviti mengemas bermula.

Akhirnya, dua jam selepas aku tiba di rumah:

Licin dapur sudah dibersihkan
Berkilat lantai dapur setelah dicuci & dimop. Banjir ni diakibatkan oleh air pasang besar (yg pasti akan berlaku pada bulan 12) dan juga hujan yang turun lebat secara serentak. Bila hujan sudah berhenti dan air telah surut, keadaan pulih seperti biasa. Selepas itu, aku kembali ke opis seperti biasa..

Alhamdulillah, tiada apa yang rosak, tiada apa yang hilang. Ini dugaan Allah turunkan pada kami. Baru air nak hingga buku lali pun kami dah bimbang, inikan pula air yang naik hingga paras bumbung. Bagaimana la perasaan mangsa banjir itu semua.

No comments:

Post a Comment