Tuesday, August 13, 2013

Selamat Hari Raya~

Selamat hari rayaaaaaaa~

Hahahahha..

Akhirnya baru aku dapat menulis kat blog ni. Sejak 2 3 minggu lepas, kemain sibuk memanjang. Kena tukar department, kena pergi training, siapkan baju raya, kemas rumah. Huhu. Nak mengadap blog pun tak ada masa. Ini pun curi-curi masa. Idea memang banyak, tangan pun dah menggeletek nak menulis.

Raya tahun ni berbeza sikit. Raya pertama tanpa arwah abah. Selalunya kalau malam raya, lepas masak tu, mesti arwah abah akan datang ke dapur, " Rendang dah siap?". Soalan tu pasti akan keluar dari mulut arwah abah, sebab arwah nak makan dulu. Huhu..tahun ni tak ada pun orang nak tanya soalan tu.

Raya tahun ni pun budak datang beraya dah kurang. Mungkin sebab budak-budak kat kawasan rumah aku dah makin berkurangan. Aku siap beli air kotak untuk diorang. Apa yang boleh aku nampak perbezaan, budak sekarang dah pandai memilih rumah. Diorang nak pergi rumah yang nampak kaya dan mewah. Sanggup memaki hamun kat depan pagar bila salam yang diberi tak disahut. Hahahahaha..padan muka korang. Rumah aku yang terbuka luas ni korang tak nak singgah. Siapa suruh memilih sangat? Itu la, budak-budak tak timba ilmu banyak-banyak dulu. Tau tak kadang-kadang rumah yang kaya dan gah tu lagi kedekut dari orang yang rumah biasa ni? Kalau masa aku kecik-kecik dulu, rumah yang berpagar tu la aku tak nak ketuk, takut dan segan. 

Raya tahun ni aku dihujani soalan cepu emas yang berlambak-lambak, "Bila nak kahwin??" Nenek, emak sedara, sepupu, yang mane dah tau aku ni tak berapa nak single, semua bertanya. Haa..yang paling kelakar, bila dengar soalan tu dari mulut bakal mak mertua sendiri  emak si dia (Terbabas kata di situ. Terperasan sekejap. Hehe). Wuwuwuwu.. segan aku dibuatnye. Nak buat macam mane, duit pun tak da lagi, perancangan pun tak ade, bincang pun tak ade, anak dia pun tak ade cakap ape-ape, macamane nak langsung tu?

Raya tahun ni, aku dikelilingi dengan keluarga yang bertemakan Turquoise. Amboi, turquoise sana sini. Sampai aku pun pelik, turquoise ni warna tema hari raya semalaysia ke? Bila pergi kubur, penuh turquoise. Bila pergi rumah sedara mara, penuh turquoise, bila bukak fb, pun penuh turquoise. Sampai kakak aku dgn bf die pun pakai turquoise.. Alahai..

Raya masih berbaki beberapa minggu lagi. Masih banyak kunjungan ke rumah saudara mara. Hehe. Puasa 6 jangan dilupa. 

Apa-apa pun, Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin.. :)


No comments:

Post a Comment