Tuesday, August 13, 2013

DIY: Febrezeeeeeee...

Musim perayaan ni, semestinya rumah kita akan sentiasa dikunjungi, iye tak? Hehe. Rumah mesti kena sentiasa berbau harum, wangi dan segar. Takkan la nak biarkan rumah berbau macam kandang kambing? Ada pulak nanti, 7 keturunan tetamu tu ingat bau 'harum' rumah kita. Ishhh..malu tu.

Febreze ni memang terkenal untuk hilangkan bau. Kan selalu keluar iklan febreze kat tv, bila mak lelaki nak datang, bersusah payah si isteri ni pergi sembur febreze satu rumah. Huhu. kalau tiap-tiap hari sembur? Pulak harga sebotol febreze tu bukannye murah sangat. Dengan sifat kedekut aku ni, makanya aku pun terkorek-korek kat internet, cara mudah untuk buat febreze ni. Hahahaha. Akhirnya aku jumpa link die~

Bahan-bahan dia:
1/8 cawan pelembut ( Aku pakai Downy Passion)
2 sudu kecik sodium bikarbonat
Air panas (jgn panas mcm nak buat air milo pulak. Huhu)
Botol


Downy Passion dgn Sodium bikarbonat
Botol febreze ni da berumur 6-7 tahun da. Hahahaha

Campur semua bahan dalam bekas, jgn lupa godeh-godeh sikit bagi larut..

Aku godeh pakai sudu je.. 

Masukkan elok-elok bancuhan febrezeeeee dalam botol. Kalau ada corong tu, pakai la corong. Tak de la membazir febrezeeee tu..Hehe..
Besarr corong aku pakai. ini pun boleh la, asal tak tumpah~

Tadaaaaaaaa!!!!!





Hahahha..mudah kan? Sekejap je dah siap. Boleh la sembur sana sembur sini. Tempat pertama aku cuba? Langsir ruang tamu. Huhuhuu.. Da macam dalam iklan. Pulak ada orang nak datang rumah malam ni, aku pun kemain la sembur macam pesta. Harum semerbak rumah..Kos? Setakat bikarbonat tu 2 sudu kecik, dgn pelembut 1/8 cawan, berapa posen sangat la harga die..Amat sesuai untuk orang yang kedekut macam aku..
hehehehehe..

Selamat mencuba~

No comments:

Post a Comment