Friday, June 7, 2013

Cara mengelak serangan jurujual di pasaraya

Aku suka membeli belah di Giant, bukan sebab aku suka, tapi sebab Giant tu sekangkang kera je dari rumah aku, 5 minit perjalanan. Dekat la katakan. Senang nak membeli barang dapur dan keperluan harian. Kadang-kadang bila balik kerja, mak suruh beli susu, singgah la kejap Giant tu. Dah satu jalan. Tapi ada satu yang aku tak suka, ada jurujual yang menunggu depan pintu dgn depan kaunter. Ade je barang yang die nak jual. Astro la, kad kredit la, dapur induction la, ubat pemutih kulit la. Macam-macam. Sampai aku pun da naik rimas. Ada yang langsung tak hormat kita, sebab siap pegang-pegang tangan. Hello, kalau kau tu abang aku, boleh la pegang!

Jadi, mengikut pengalaman aku yang tak seberapa ni, ada beberapa cara untuk tidak terlibat dengan diorang ni:

1. Jangan pandang diorang
Bua-buat la pandang kiri kanan, pandang resit, belek barang dlm troli, buat muka ketat, dan macam-macam cara, tp dengan syarat jangan langsung pandang diorang. Yang aku selalu buat, jalan sambil mata pandang bawah. Kalau dia datang juga, senyum sikit,sambil geleng kepala, terus blah..hohohoho..

2. Cakap "dah ada" walaupun tak ada.
Aku selalu kena dengan orang astro, mungkin sbb sales Astro kat JB ni kurang memberangsangkan kot. Mane taknya, tanpa Astro pun, dah dapat 17 siaran TV. Tu pun tak tertengok semuanya. Maka nya memang banyak la promosi Astro sana sini. Bila ada orang promote aku dengan Astro, maka aku jawab " dah ada". Kalau dia tanya pakej mana, aku jawab, "Pakej yang paling mahal dalam Astro, ada sukan, HD, Beyond, Movie, sume tu la" Conform die dah tak tanya lagi lepas tu.

3. Elakkan lalu depan diorang.
Jangan lalu depan diorang. Kalu ada jalan yang jauh, pakai je, asalkan tak bertembung dengan promoter ni. Kalau terpaksa lalu pun, jalan sejauh yang mungkin. Kalau hanya ada ruang lagi 10 inci dari dinding, jalan juga. Jadi, diorang ni akan faham sendiri korang tak mau diorang ganggu.

4. Jalan Laju-laju
Jalan laju-laju, macam korang tengah terkejar-kejar. Jalan macam korang sangat sibuk hari tu. Memang jarang diorang tahan orang-orang yang jalan laju ni. Kalau diorang tahan juga, cakap la korang ada hal penting. Kalau tak faham juga? Bagi diorang makan kasut.

5. Bawak barang banyak-banyak kat tangan.
Untuk tidak memudahkan promoter ni bagi flyers, bawak sepenuh barang yang boleh kat tangan. Jangan bagi nampak yang korang ni free sangat untuk diganggu.

Ini la yang aku selalu buat kalau lalu kawasan promoter tu. Penuh dengan taktik dan teknik, semata-mata tak nak dikerumun macam lalat. Macam nak pergi perang je. Makanya, terpulang pada korang nak buat macamana. Tapi yang penting, masa menolak permintaan diorang tu, jangan lupa senyum. Sekurang-kurangnya tak da la nampak kita ni biadap sangat. memang dah kerja dia macam tu, kita pun kena hormat juga.


No comments:

Post a Comment