Thursday, June 28, 2012

Kerana Terlalu Banyak

Terlalu banyak yang bermain di fikiran.
Terlalu banyak yang terlayar di minda.
Terlalu banyak yang menguis-nguis reaksi separuh sedar.
Terlalu banyak yang mengganggu khayalan jiwa.
Terlalu banyak yang tak terungkap di bibir dengan nyata.

Hanya jari-jemari pantas merangkak-rangkak di atas papan kekunci.
Kenapa?
Aku tak pasti.
Sebab terlalu banyak yang terbuku dalam hati, semakin pantas pula aku meluahkan segala-galanya.
Sehingga diri sendiri turut keliru.
Apakah sebenarnya yang ingin aku luahkan?
Apakah yang sebenarnya ingin aku ungkapkan?
Yang mana satu ingin aku titipkan?

Semua yang tercurah,semata-mata ilham minda, cetusan rasa yang aku pendam.
Kerana semakin lama aku peram, semakin lara jiwa.
Mengapa ayat aku semakin berbunga-bunga?
Mungkin akibat ada sedikit melankolik yang menjajah,
Maka segalanya ingin bersastera,bersulam kata-kata.

Aku menulis dengan harapan terkurang beban di dada.
Agar aku mampu menghirup udara dengan selesa dan bahagia.
Ingin ku tinggalkan seketika masalah yang membadai jiwa.
Ingin aku biarkan ia hilang menyepi tanpa bersisa.
Ingin aku biarkan ia luput di alam maya.

Wahai diri,kuatlah.
Harap segalanya dipermudahkan selepas ini.
Insyaallah.

No comments:

Post a Comment