Tuesday, June 26, 2012

Alaa..chewmewl tak itteww?

Pernah jumpa perkataan yang macam ni?

-Alaa, arie nie itteww macam malash ciket.
-Ittew rashe itteww pewnat laa arie nie
-kat wuma ariew nie banyak kewje laa

Selalu?
Aku selalu jumpa. Banyak kali jumpa. Sampai kadang-kadang nak muntah pun ada.

Kenapa?
Sebab rasa macam pelik. Penat kepala nak decode ayat-ayat manusia advance ni.Tak boleh tulis ayat yang baik sikit ke? Penat sungguh cikgu kat sekolah ajar bahasa melayu. Bukan nak mengutuk sesiapa, tapi itu hakikat. Aku sebagai generasi yang jarak umur dengan generasi itteww-itteww-gewli-gewlerman minimumnya 5 tahun, rasa teramat tak selesa. Bukannya kata nak dengki bahawa mereka itu comel (sememangnya kebanyakan mereka itu perasan comel, itu hakikat), tapi cubalah menggunakan ayat yang elok. Aku tak tahulah manusia advance mana yang memulakan penularan wabak iteww-rashe-nak-muwntah-jew ni, tapi ketahuilah bahawa anda telah merosakkan bangsa sendiri? Masalah baru boleh menular, sama seperti yang berlaku semasa zaman-zaman batu dimana ayat-ayat ringkas dalam sms baru nak dimulakan, dimana pelajar sudah tidak  boleh membezakan antara bahasa akademik dan bahasa kasual. Semuanya disapu rata, macam sapu peanut butter atas roti, peanut dan butter nampak sama, walaupun mereka entiti yang berbeza.

Mereka mungkin boleh berdebat dengan aku, bahawa kadang-kadang kita akan menggunakan ejaan yang kasual, seperti cite (cerita), ko (kau), dan kalu (kalau), namun ia tidak jauh lari dari ejaan asal, dan bunyi pasarnya adalah sama. Bagi manusia advance ini, mereka pasti meng'encode' perkataan-perkataan ini menjadi chewter,kaw, kawlaw. Sesungguhnya, lidah aku sudah terbelit dan tergeliat untuk menyebut perkataan ini. Seriously. Mungkin ada yang mengatakan bahawa mereka boleh membezakan bahasa akademik dan bahasa kasual, tapi, tidak semua, bukan? Semakin ramai yang menggunakan bahasa pelik ini, semakin menular penggunaannya, semakin meluaslah kesannya kepada generasi-generasi suci yang belum tercemar dengan kemodenan bahasa ini.

Mungkin akan ada yang mengatakan bahawa aku ni generasi makcik-makcik. Ya, aku akui, kadangkala aku agak makcik-makcik sikit, sebab aku dikelilingi dengan generasi yang konservatif. Generasi konservatif yang masih lagi mengagungkan ciri-ciri tradisional. Mereka mungkin melabelkan aku ni orang yang tidak mengikut arus perubahan. Namun, sedarlah wahai manusia advance, cara penulisan kadangkala melambangkan kematangan dan mencerminkan peribadi. Sesungguhnya penulisan itu yang menyambungkan jurang generasi. Jika generasi advance ini menulis dengan gaya sedemikian rupa, kasihanlah kepada generasi makcik-makcik ini. Letih dan jenuh kami nak memahami penulisan kamu-kamu semua. Jadi,semakin lebarlah jurang generasi.

Oleh itu, wahai adik-adik, cubalah kurangkan cara penulisan pelik kamu itu. Bukanlah aku nak menjatuhkan kamu semua, tapi hendak mengingatkan kamu. Takut-takut nanti adik-adik yang tergolong dalam generasi advance ini terlupa akar umbi bahasa itu sendiri. Jika dilihat dari bahasa Inggeris mahupun bahasa lain, jarang sekali mereka menggunaka ayat-ayat yang kurang difahami, kecuali slanga-slanga internet yang meringkaskan setiap ayat menggunakan huruf pertama setiap perkataan. Itu sahaja. Penambahan huruf-huruf yang tidak relevan dalam penulisan hanya mencacatkan ayat itu sendiri, menimbuskan keindahan bahasa di dalam debu-debu kemodenan seperti yang dicanang-canang oleh generasi advance ini. Dan seperkara lagi, mengikut arus perubahan bukannya dengan cara penulisan pelik ini, mengikut arus perubahan adalah memastikan setiap perkara yang ditulis itu relevan dengan perubahan zaman, selain tidak mencacatkan keindahan bahasa itu sendiri.

No comments:

Post a Comment